Varvet rustar toppmodernt inför framtiden
Saab Kockums, ägare till Karlskronavarvet, har en minst sagt spännande framtid att vänta. Två nya ubåtar av modellen A26 ska byggas. Men det är trångt på varsvområdet och den nuvarande anläggningen var nedgången då Saab tog över som ägare efter tyska Thyssen Krupp för några år sedan.
Nu har resan mot framtiden börjat för målsättningen är hög - Karlskronavarvet ska bli världens mest moderna ubåtsvarv.
– Det är läge att visa att vi gör som vi säger att vi gör, betonar Saab Kockums-chefen Gunnar Wieslander, när han träffar en samlat pressuppbåd på torsdagsförmiddag.
Och han menar naturligtvis att det inte bara handlar om snack och planer. För nu har varvet någonting som saknades tidigare, en ytbehandlingsanläggning med en takhöjd som ger svindelkänsla.
Här ska framtidens ubåtar blästras och målas och tack vare storleken går det att hantera en hel ubåtssektion i ett moment. Vilket också ger en snabbare produktionsprocess.
Transporter mellan de olika avdelningarna i hallen, skrovhallen och ytbehandlingen, sker på så kallade multi wheelers, som enklast kan beskrivas som fjärrstyrda, förarlösa lastbilar.
Miljötänket genomsyrar hela den nya anläggningen.
– Miljömässigt är det här ett stort steg framåt. Vi får en större produktionskapacitet, men minimerar samtidigt utsläppen och blir även mer energieffektiva och återvinner till och med fjärrvärmen, säger miljöchefen Elna Håkansson.
Nästa stora invigning på Varvet blir en helt ny rörverkstad och ett nytt kontor. Verkstaden ska vara klar inom ett halvår och den nya kontorsbyggnaden ska invigas hösten 2019.
– Vi bygger för långsiktiga beställningar och för framtidens båtvarv i Karlskrona. Vi ska kunna leverera, säger Gunnar Wieslander.