Stororder till Saab – ska bygga Orions ersättare

KARLSKRONA Artikeln publicerades
Dagens signalspaningsfartyg, HMS Orion, sjösattes 1984.
Foto:Gunnar Svensson
Dagens signalspaningsfartyg, HMS Orion, sjösattes 1984.

Saab ska bygga ersättaren till signalspaningsfartyget HMS Orion.

Ordern är värd 730 miljoner kronor.

BLT har tidigare skrivit om att signalspaningsfartyget Orion ska ersättas med ett modernare fartyg.

Orions ersättare blir därmed det första ytfartyget som Saab Kockums bygger.

– Men kompetensen finns redan inom bolaget. Det här är en stor och viktig order som ytterligare stärker vår position och visar att vi kan leverera både ytfartyg och ubåtar, säger Helena Dahlberg, från Saabs presstjänst.

Det nya signalspaningsfartyget ska börja byggas redan i år och levereras till Försvarsmakten år 2020. Men var det ska byggas håller företaget hemligt.

– Mycket kommer att göras i Malmö och Karlskrona, men vi ska även samarbeta med andra partners. Vilka partners det är får vi återkomma till.

Hur mycket av arbetet görs på varvet i Karlskrona?

– Vi går aldrig in på vad som görs var, säger Helena Dahlberg.

Den nya ordern innebär dock inga nyanställningar.

– Nej, det är en del i den bemanning vi har.

HMS Orion sjösattes 1984 och har sedan dess moderniserats vid flera tillfällen på Saabs varv i Karlskrona. Enligt Försvarsmakten är hon en av de viktigaste komponenterna i arbetet med underrättelseinhämtning till havs. Fartygets främsta uppgift är att kontinuerligt samla in och kartlägga information om radiosignaler. HMS Orion är ett av de fartyg som oftast är ute till havs

Fakta

HMS Orion

Med hjälp av den stora liggande cylindern uppe på fartyget bedriver Försvarets Radioanstalt, FRA, underrättelseinhämtning för att uppfatta eventuella hot mot Sveriges säkerhet.

Orion är 61,3 meter lång med en maxfart på 15 knop. Besättningen består av 25 man.

Visa mer...