Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Slog förgäves larm innan mc-olyckan

I mitten av september gjorde Svevia en så kallad snabellagning på länsväg 122. Mats Mattiasson rapporterade problemet om att gruset låg kvar på vägen efter ett dygn. Gruset som låg kvar tros ha orsakat motorcykelolyckan i tisdags.
Fridlevstad • Publicerad 19 oktober 2018
Mats Mattiasson har påtalat faran med lös grus på vägen. I tisdags skedde en olycka på platsen och han är djupt besviken på att Trafikverket inte tagit hans varningar på allvar.
Mats Mattiasson har påtalat faran med lös grus på vägen. I tisdags skedde en olycka på platsen och han är djupt besviken på att Trafikverket inte tagit hans varningar på allvar.Foto: Hanna Södergren

I tisdags skedde en trafikolycka i Fridlevstad. En motorcykel med två passagerare skulle svänga ut på länsvägen när motorcykeln inte fick grepp och hamnade till slut i diket andra sidan vägen. Personerna klarade sig utan allvarliga skador.

Mats Mattiasson bor bara ett stenkast från korsningen där olyckan skedde. Han har kört motorcykel sedan han var liten och sedan en tid tillbaka är han även vägrapportör till Trafikverket.

Annons

Han såg hela olyckan från sin trädgård där han stod och plockade äpplen.

Vad var din första tanke?

– Gode Gud. Jag blev livrädd. Det är en svacka ner så jag såg inte riktigt vart motorcykeln tog vägen. Jag såg bara ben och armar viftande och att de flög över på andra sidan vägen. Jag larmade direkt, säger Mats Mattiasson.

En månad innan gjorde Svevia en så kallad snabellagning av vägen. En maskin lagar då hålen i vägen med en lång slang, ett slags klister. Sedan läggs sand eller grus på och tanken är att fordonen ska köra ner gruset eller sanden.

Enligt avtalet mellan Trafikverket och Svevia ska trafikanter varnas genom skyltning och inom högst två dygn ska grusets ha sopats bort efter lagningen. Länsväg 122 mellan Karlskrona och Växjö tillhör vägklass tre och ska kontrolleras en gång i veckan enligt det skriva avtalet.

Den 18 september ringde han första gången och påtalade problemet med det överblivna gruset på vägen. Den fjärde oktober ringde han nästa gång. 13:e oktober kom det tredje och sista samtalet till Trafikverket innan olyckan.

– Den 18 september när jag ringde första gången hade man inte ens satt upp skyltar och samma dag kom varningsskyltarna upp. Men sen tog man bort skyltarna och inte ens då hade man sopat bort gruset. Sopningen av vägen skedde flera veckor efter.

Samma dag som olyckan skedde ringde han Trafikverket igen, som då hävdar att de inte tagit emot några samtal.

– Jag ringde och påtalade att nu är det försent. Olyckan har skett som jag har befarat. Men då säger dom att de inte fått in några anmälningar om det tidigare. Det är märkligt när allt finns bandat i min telefon.

Ungefär samtidigt som polisen var på plats var också Trafikverket där.

Här är Mats Mattiassons bild på gruset efter olyckan.
Här är Mats Mattiassons bild på gruset efter olyckan.Foto: Mats Mattiasson
Annons

Vad tänkte du då?

– Skojar ni? Är det dags nu? Men då satte de ut skyltar och först dagen efter sopade de. Det är så illa. Jag upplever att denna metod med snabellagning är som att släcka bränder med vattenglas.

Maria Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges Motorcyklister, är besviken på hur ärendet har hanterats.

– Jag är djupt bedrövad. Man förstår inte att man leker med människor. I jobbet ingår sopning och vi har regler för att dom ska följas. Det är så onödigt och det gör min så besviken.

Peter Johnsson på Trafikverket är projektledare och har hand om underhållsarbeten i Blekinge Län. Han är konfunderad över hur kommunikationen har fungerat.

– Det är jättetråkigt att det sker olyckor om det är på det här viset. Vi har som uppdrag att ta bort gruset och framför allt för motorcyklarnas skull. Om det har blivit en miss får vi ta tag i det, säger Johnsson.

En vägrapportör har ett direkt nummer till Trafikverket som svarar centralt. Därifrån ska informationen skickas vidare till i detta fallet Svevia som ska göra återgärder direkt.

– Jag är fundersam över hur kommunikationen har fungerat. Det är väldigt allvarligt, en vägrapportör ska vara till hjälp.

Om det låg mycket grus på vägbanan borde inte det upptäckts i veckokontrollen?

– Är det mycket grus ska man se det, men jag vet inte i detta fallet. Det ska självklart upptäckas om det är trafikfarligt.

Annons

Hur länge ska varningsskyltarna vara uppsatta?

– Skyltarna ska vara där så länge det finns en risk och oftast tas skylten bort när man sopar.

Hanna Södergren
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons