Skådespelaren först ut som ambassadör för Kvinnojourens nya kampanj
Kvinnojouren i Karlskrona gör en kampanj tillsammans med kommunikationsbyrån Infab för andra året i rad. Temat i år är att öka kunskapen om mäns våld mot kvinnor och barn som måste stoppas där man även drar kopplingen mellan våld, ojämställdhet och maskulinitet.
Förra året hade man fem ambassadörer i kampanjen men i år gör man den i rekordstor skala där hela 24 personer ställer upp.
Under en presskonferens på fredagen presenterade Kvinnojouren vilken som blir den första ambassadörer och det är ingen mindre än skådespelaren Katarina Ewerlöf.
– Jag är glad och stolt över att få vara ambassadör och jag kan bara hoppas att budskapet når sin mottagare. Kvinnor får inte förnedras, inte heller barn eller män. Vi ska leva och ha respekt för varandra och det samhälle som vi så omsorgsfyllt har byggt upp, säger Ewerlöf i ett inspelat videoklipp.
Övriga ambassadörer kommer att presenteras vid sex olika datum där kampanjen avslutas på Internationella kvinnodagen den 8 mars där hashtaggen #jagser kommer att vara en central del hela vägen.
– Vem som helst får inte bli ambassadör utan det är 24 noggrant utvalda personer från både vanliga medmänniskor till kända skådespelare och artister, säger Elin Malmhult från Infab.
Ulrika Bodin, verksamhetschef för Kvinnojouren, är glad över att man kan göra det här möjligt.
– Vi måste bryta den här tystnaden som finns överallt och sätta agendan. Det handlar om att sprida kunskap och om att våga se och inte titta bort, säger hon.