Saab väljer polskt varv

KARLSKRONA ,
HMS Orion.
Foto:
Orion.
Foto:

HMS Orions efterträdare ska byggas i Gdynia, Polen.

Därefter seglas hon till varvet i Karlskrona för installation av signalspaningsutrustning.

Artikeln publicerades 26 april 2017.

Svenska marinens nya signalspaningsfartyg ska byggas på polska varvet Nauta i Gdynia.

Det meddelar Saab i ett pressmeddelande under onsdagsmorgonen.

Har detta ett samband med Karlskronavarvets nuvarande fyra ubåtsprojekt som BLT rapporterat om tidigare?

– Helt klart, svarar Helena Dahlberg vid Saabs presstjänst. De har fullt upp med att bygga två ubåtar av typen A26, en order värd 7,6 miljarder kronor. Dessutom ska de halvtidsmodifiera ytterligare två ubåtar av Gotlands-klass.

Hon beskriver att Karlskronavarvet därmed redan går för högtryck. Både manskapsmässigt och när det kommer till praktiska frågor som utrymmen. Att skohorna in ytterligare en stororder, menar hon inte är praktiskt möjligt i något plan.

Dessutom, påpekar Helena Dahlberg, att det faktum att ordern nu går till polska Nauta, även innebär något bra för både Karlskrona och Sverige.…

– Absolut, det stärker våra band med Polen och ligger helt i linje med den affärsstrategiska överkommelse mellan Saab Kockums och Polska Grupa Zbrojeniowa, vilket är Polens största aktör inom försvarsindustri.

Ordern ligger totalt på 730 miljoner svenska kronor.

Det nya signalspaningsfartyget ska byggas, sjösättas och testas i Polen. Sedan går hon över till Saabs varv i Karlskrona för installation av signalspaningsutrustning och avslutande tester.

Beställningen ska utföras under tiden 2017-2020. Sedan tidigare finns en avsiktsförklaring mellan Saab och Polens största försvarsföretag, Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ).

– Jag är väldigt glad över att vi nu har förverkligat intentionerna i vår avsiktsförklaring och skapat en affärsrelation med PGZ. Signalspaningsfartyg ställer stora krav på driftsäkerhet och tillgänglighet. I Nauta har vi hittat en partner som kan bidra till att leverera en modern lösning till vår kund, säger Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums.

Det nya signalspaningsfartyget ska ersätta HMS Orion.

Orion sjösattes 1984 och används för att samla in och kartlägga information om radiosignaler. Hon har vid flera tillfällen moderniserats på varvet i Karlskrona.