Ny teknik ger fler böter

Aprilskämt Artikeln publicerades
Avancerad teknik i de nya fartkamerorna gör att de även kan fånga fartsyndare som kör långt under hastighetsbegränsningen.
Foto: Staffan Lindbom
Avancerad teknik i de nya fartkamerorna gör att de även kan fånga fartsyndare som kör långt under hastighetsbegränsningen.

Se upp alla ”kepsgubbar” – tryck på gasen eller öppna plånboken.

Det är en nyhet i och med polisens uppdaterade fartkameror.

En annan är att bilisterna nu kan styra var böterna ska hamna.

Det talas mycket om alla bilister som kör för fort. Nu väljer rikspolisstyrelsen att samarbeta med Trafikverket i ett försök att få bukt på ett minst lika stort problem på vägarna.

”Kepsgubbarna”.

Det är samlingsnamnet på de äldre herrar, allt som oftast iklädda keps, som konsekvent kör 20 till 30 kilometer i timmen under hastighetsbegränsningen.

I trafikförordningen står det följande.

”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

De nya fartkamerorna som nyligen installerades på Bjärby backe utanför Nättraby i Karlskrona är först ut i länet med den nya tekniken som även bötfäller bilister som kör för sakta.

– Hastighetsbegränsningen är 60 kilometer i timmen på platsen och kör du under 30 så åker du dit. Nu får det vara nog på tramset att krypköra och skapa trafikstockningar, säger Per-Ola Liséhn, trafikpolis i Karlskrona.

Samtidigt ingår fartkamerorna i ett pilotprojekt där böterna kommer att skickas till olika vägprojekt i länet beroende på vilket trafikbrott som begåtts. Alla de böter som samlas in på grund av att föraren kört för sakta kommer på automatik hamna i en pott som ska hjälpa till att finansiera utbyggnaden av E 22 i östra Blekinge.

Fartdårarnas böter kommer däremot användas till hastighetsbegränsande åtgärder i tätorter. Det kan innebära allt klassiska vägbulor till de mer avancerade aktiva farthinder som genom att mäta bilarnas hastighet avgör om de ska öppna en fallucka. Det korta fallet gör att det smäller till i bilen och förhoppningen är att bilisten i fortsättningen håller hastigheten.

Fartsyndaren får själv möjlighet att styra var penningböterna hamnar. Detta då länets övriga fyra kommuner har sneglat på Karlskronas parkeringsstrategi och under 2019 kommer samma lösning med parkeringsappar införas i samtliga tätorter.

Finns den syndande bilen registrerad i någon av parkeringsapparna får ägaren möjlighet att detaljstyra var pengarna hamnar. En bilist från Sölvesborg kanske inte bryr sig om E 22 i Karlskrona utan hellre vill att böterna ska gå till underhåll av trafikljuset i centrala Sölvesborg. Samtidigt vill kanske inte en karlskronit finansiera vägunderhållet i Jämshög utan hellre vill lappa igen hålen i asfalten utanför NKT Arena i Karlskrona.

Allt detta är möjligt från och med 2019 – tack vare teknikens snabba utveckling.