Moderniserad HMS Gotland sjösatt

BLEKINGE Artikeln publicerades

HMS Gotland är landets mest moderna ubåt just nu.

Den har bland annat uppgraderats med samma teknik som ska användas i framtidens svenska ubåtar.

Därför firades sjösättningen ordentligt på Saab Kockums på onsdagsförmiddagen.

HMS Gotland 2.0 blir landets just nu mest moderna ubåt.
Foto: Marcus Palmgren
HMS Gotland 2.0 blir landets just nu mest moderna ubåt.

– Det är en stor dag för det svenska folket, säger marinchef Jens Nykvist medan ubåten sakta sänks ner i vattnet.

De flesta känner dock inte till att Sverige i nuläget bara har fyra ubåtar i tjänst. Ytterligare två, den nya modellen A26, ska byggas på Karlskronavarvet.

När det gäller HMS Gotland så har den 23 år på nacken. Den första av tre ubåtar i denna klass har nu varit inne för så kallad halvtidsmodifiering, HTM, och bland annat blivit tio meter länge och fått en ny Sterlingmotor och mer modern teknik.

Kostnaden? Något mer än fakturan på din senaste Volvoservice - ungefär en miljard kronor.

Men så ska också HMS Gotland 2.0 bli en referensubåt för A26:an, som ska sjösättas i Karlskrona 2022.

– Det här skickar enorma signaler runt om i världen, att vi har återställt och att vi är på väg att utveckla vår undervattensförmåga, säger Saabs vd Håkan Buskhe.

+ 19
Sjösättningen i bilder

Under högtidligheterna på varvet passade också Saab Kockums vd, Gunnar Wieslander, på att hylla medarbetarna. De som bara för fyra år sedan, år 2014, var 600 till antalet, men numera är 1 600, inklusive alla konsulter.

– För två och ett halvt år sedan tog vi en gemensam ansats för att kunna stå här och fira en dag, 23 år efter det att Gotland gick ner i vattnet för första gången. Vi känner igen henne, men hon har blivit lite längre och är i mångt och mycket ett nytt fartyg. Men det här handlar inte om prylar, utan om alla oss som jobbar här. Vi har tillsammans gjort det här möjligt.

Gunnar Wieslander, vd för Saab Kockums.
Foto: Marcus Palmgren
Gunnar Wieslander, vd för Saab Kockums.

Wieslander betonade också att en mycket spännande tid väntar för Saab Kockums i Karlskrona. Stora investeringar är på gång - bland annat en ny ytbehandlingshall och en rörverkstad.

 

– Vi är stolta över att jobba med revolutionär design och ska fortsätta jobba med innovativa lösningar. Vi har nu en Gotland 2.0 och snart också nästa generations ubåt A26.

Plats- och produktionschefen Anders Claesson menade att onsdagens sjösättning var en milstolpe för Saab Kockums.

– Det har varit två och ett halvt år med hårt och intensivt arbete och vi har haft stora utmaningar, både tekniskt som organisatoriskt. Därför ska vi fira lite extra denna dag, då vi tar ytterligare ett steg framåt mot att bli ett företag i absoluta världsklass.

Fakta

Viktiga årtal

2010 Riksdagen tar beslut om att två nya ubåtar ska byggas.

2014 Försvarskoncernen Saab köper Kockums av tyska Thyssen Krupp - vilket häver dödläget för projekt A26.

2015 Försvarets Materielverk, FMV, beställer två A26-utbåtar av Saab Kockums. Produktionen inleds.

2018 HMS Gotland sjösätts efter en avancerad halvtidsmodifiering.

2022 Sjösättning av den första A26-utbåten. På grund av svårigheter att hitta rätt kompetens till utvecklingen av ubåten så har sjösättningen flyttats fram ett år till 2022.

2023 Sjötester av A26.

2024 Leverans av den andra ubåten. Flyttas eventuellt fram till 2025.

2025 Sjötester av den andra A26:an. Flyttas eventuellt fram till 2026.

Visa mer...

Fakta

Halvtidsuppgraderingen av HMS Gotland

Ubåtens totala längd: 62 meter.

Bredd: 6,2 meter.

Vikt: 1 580 ton (i ytläge)

Vapen: Torpeder, förliga tuber, swim-out.

Framdrivning: En axel, diesel-elektrisk och Stirling AIP.

Uthållighet: Flera veckor (i undervattensläge).

Skrov: Enkelt tryckskrov, två trycksäkra skott.

Besättning: 25 personer.

Halvtidsmodifiering: Ubåten skärs upp vid den mellersta tanksektionen och en ny sektion tillförs med sjövattenkylning, färskvattenkylning och vattenkylenheter.

Förbättrad förmåga: Ny motor - Sterling AIP MkIII - samt nya sensorer och teknik för kommunikation och specialoperationer. Även strids- och fartygsledningssystem är utbytta och dessutom har flera erfarenhetsbaserade förbättringar gjorts.

Säkerheten: Förbättrad säkerhet samt en bättre komfort för besättningen.

Källa: SAAB Kockums

Visa mer...