Matteinspiration för särskilt begåvade

Karlskrona ,

När unga mattetalanger möttes på Möjligheternas Dag var det viktigare att tänka fritt än att tänka rätt. För att bli en bra matematiker är kreativiteten viktig.

Så här vandrar den digitala informationen mellan olika servrar på internet innan den dyker upp på en datorskärm. Uppgiften: se till så att alla i laget får två bollar med samma färg som västen. Regler: man får bara ha en boll i varje hand och man får bara byta boll med den som står närmast. Vinnarlaget består av Sander, Anna, David, Ida och David.
Foto: Marcus Palmgren
Så här vandrar den digitala informationen mellan olika servrar på internet innan den dyker upp på en datorskärm. Uppgiften: se till så att alla i laget får två bollar med samma färg som västen. Regler: man får bara ha en boll i varje hand och man får bara byta boll med den som står närmast. Vinnarlaget består av Sander, Anna, David, Ida och David.

På måndagen hade BTH:s professor, lärare och doktorander i matematik lämnat sina vanliga studenter för att ta hand om yngre begåvningar mellan sex och tretton år.

– Vi kallar det för Möjligheternas dag, säger BTH-lektorn Linda Mattsson. Här vill vi att elever med särskild begåvning och stort matematikintresse ska få träffa likasinnade och riktigt snöa in på spännande problemlösningar under en dag.

– Och det är underbart att se ungarna gå igång på uppgifterna, utbrister hon i nästa andetag

Och glöm allt vad skolbänkar, räkneböcker, miniräknare och facit heter. Det mesta under dagen handlar om kreativa övningar som ska öka förståelsen för hur man kan lösa svåra matematiska problem.

Vi journalister och fotografer sätts genast på prov av en entusiastisk Linda Mattsson som ger oss en kladd hobbylera och en skiva med tre utstansade geometriska former. Vi går alla bet på uppgiften.

– De flesta fjärdeklassarna löser det här, upplyser Linda.

Möjligheternas dag ska vara riktigt utmanande och bestå av övningar som inte gör sig i den vanliga klassrumsundervisningen.

Uppgift: Ta av skjortan utan att släppa händerna från skärpet som sedan används för att vända skjortan rätt igen. Övningen ökar förståelsen för topologi, säger lektor Linda Mattsson. Barnen heter Linus, Kasper, Ellen och Agnes.
Foto: Marcus Palmgren
Uppgift: Ta av skjortan utan att släppa händerna från skärpet som sedan används för att vända skjortan rätt igen. Övningen ökar förståelsen för topologi, säger lektor Linda Mattsson. Barnen heter Linus, Kasper, Ellen och Agnes.

– VI vill plocka fram egenskaper som vi vet att barnen har nytta av för att utveckla sin talang. Kreativitet, risktagande, mod och uthållighet.

I ett annat rum får vi besöka mellanstadieelevernas final i en tävling där de två finallagen med olikfärgade bollar ska illustrera den digitala informationens väg genom olika servrar för att sedan dyka upp som information på en datorskärm.

– Det är viktigt med arbetsuppgifter som är motiverande att lösa, säger Eva Pettersson som håller i övningen, och allt som har med internet att göra är motiverande.

– För att skapa motivation för mindre barn kan man till exempel ha övningar med russin i olika koppar, säger matematiklektorn Linda Mattsson.

Hon påpekar också hur viktigt det är att ha många övningar som motiverar samarbete istället för individuellt tävlande.

– Man behöver kunna samarbeta för att lösa stora och svåra problem inom forskningen.

Det ska vara roligt och motiverande att samarbeta.
Foto: Marcus Palmgren
Det ska vara roligt och motiverande att samarbeta.

Men hon konstaterar också att tävlingsmomentet påverkar eleverna väldigt olika.

– För en del är det jättetändande att tvingas prestera i skarpt läge, och det är då de gör allra bäst ifrån sig. Andra fokuserar istället för mycket på själva prestationen och lyckas sämre i en tävlingssituation.

Möjligheternas dag introducerades förra året av BTH tillsammans med Nationellt Centrum för Matematikutbildning vid Göteborgs Universitet. Dagen blev en succé och en uppföljare 2018 var självklart.

Testa din matteförmåga

Kan du räkna som en fjärdeklassare?

På ett papper står följande meningar skrivna:

Precis en mening här är falsk.

Precis två meningar här är falska.

Precis tre meningar här är falska

Precis fyra meningar här är falska.

Precis fem meningar här är falska.

Vilken eller vilka av de fem meningarna är sanna?

 

Den sammanlagda åldern av alla medlemmar i en familj är idag 73 år. Familjen består av en man, en kvinna, en dotter och en son. Mannen är tre år äldre än sin fru. Dottern är två år äldre än sonen. För fyra år sedan var familjens totala ålder 58 år. Hur gammal är varje familjemedlem idag?

 

SVAR:

Precis fyra meningar här är falska.

Mannen är 34 år, kvinnan är 31 år, dottern är fem år och sonen är tre år. (För fyra år sedan var sonen inte född.)

 

Visa mer...

Testa din matteförmåga

Kan du räkna som en förstaklassare?

Hur mycket är bokstäverna värda?

X + X + Y = 9

Y + Y + X = 6

X + Y + Z = 10

Hitta mönstret i talföljderna och skriv ut nästa tal.

0, 3, 6, 9, 12, 15, _?

1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, _?

0,1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, _?

SVAR:

X = 4, Y = 1, Z = 5

18, 128, 21

Visa mer...