Lokal antikhandlare i japanska ”Antikrundan”

Karlskrona Artikeln publicerades

Japaner gillar skandinavisk design.

Därför besökte ett japanskt tv-team Magnus Stenströms butik Movement.

I vår sänds inslaget inför 50 miljoner tv-tittare.

Magnus Stenström fick besök i sin Karlskronabutik tidigare i veckan - av den japanska motsvarigheten till ”Antikrundan”.
Foto: Bengt Pettersson
Magnus Stenström fick besök i sin Karlskronabutik tidigare i veckan - av den japanska motsvarigheten till ”Antikrundan”.

Det var P4 Blekinge som först rapporterade om det japanska tv-teamet som besökte Karlskrona tidigare i veckan. De kom för att hitta skandinaviska retrodesignprylar att ta med hem till Japan och den statliga televisionens egna motsvarighet till ”Antikrundan”.

– Det finns ett stort intresse för skandinavisk design i Japan och många japaner följer mig via min Facebooksida. Men att de skulle komma hit och besöka butiken var en härlig och rolig överraskning. Det var riktigt häftigt, säger Magnus Stenström till BLT.

Han tycker det är kul att få uppmärksamhet, även om han tidigare varit med i det svenska tv-programmet ”Antikdeckarna”.

– Jag har ju haft butiken i 18 år och ändå är det inte alla som vet att jag har en av landets äldsta retrodesignbutiker.

Vad var de japanska antikexperterna mest intresserade av?

– De var ju samlare själva och gillar det klassiska skandinaviska hantverket. Keramik och glas är populärt men de är också mycket intresserade av kvalitetsmöbler.

Programmet sänds i Japan senare i vår och efter sändningen tror och hoppas Magnus Stenström på en turistinvasion.

– Det blir nog en boom av japanska turister senare i år. Det är ju bra när Karlskrona uppmärksammas inför minst 50 miljoner tv-tittare.