Haverikommissionen ska utreda färjeincidenten

Karlskrona Artikeln publicerades

Vittnesmålen går isär om incidenten i Verköhamnen i Karlskrona som inledningsvis beskrivits som en sammanstötning mellan en passagerarfärja och ett arbetsfartyg.

Statens haverikommission kommer att utreda vad som hänt.

Foto: Gunnar Svensson

Ett larm kom in till SOS Alarm runt 10-tiden om att Stena Lines färja vid Verkö ska ha kört in i ett norskt fartyg.

Enligt kommunikationsansvarig på Stena Line, Carl Mårtensson, rör det sig om fartyget Stena Spirit. Enligt honom kolliderade fartyget aldrig med något. Det var dock nära på att stöta i det norska fartyget NKT Viktoria.

– Dels på grund av vinden och dels på grund av maskinproblem på hjälpmaskinerna, som behövs för att komma upp mot kajen, missade fartyget att lägga till vid kajen och drev istället ut. Lossning kommer ske inom kort, sen kommer det kontrolleras utifall om hon eventuellt var med om en grundstötning, säger Carl Mårtensson.

Men bilden av vad som hänt är inte entydig. Enligt de initiala uppgifterna inträffade en lätt kollision då Stena Lines Polenfärja Stena Spirit körde in i det norska arbetsfartyget NKT Victoria nära kajen.

– Stena Line säger att de inte är säkra på om det varit en kollision och Victoria säger att det har varit en. Stena trodde att de hade kört på en boj och inte själva båten, men det får utredas, säger Marilyn Tamminen, ledningscentralsoperatör vid Kustbevakningen, till TT.

Stena Spirit var ytterst nära att kollidera med NKT:s stora kabelläggningsfartyg NKT Victoria.
Foto: Läsarbild
Stena Spirit var ytterst nära att kollidera med NKT:s stora kabelläggningsfartyg NKT Victoria.

BLT har pratat med ett vittne ombord färjan.

– Man kände rejält att den gick på grund och sedan försvann strömmen på hela båten och det smällde om propellrarna, säger vittnet.

Räddningstjänsten larmades till platsen då den larmade olyckan ska ha skett på gränsen mellan kommunalt och statligt vatten. Även Kustbevakningen var på plats med en båt och under dagen flög de över platsen för att kolla efter utsläpp, de hittade dock inget.

Under eftermiddagen fattade Kustbevakningen beslutet att inte inleda någon förundersökning:

– Det föreligger ingen misstanke om brott och då har vi gjort den bedömningen, säger Tomas Molldén, vakthavande befäl på Kustbevakningen i Karlskrona.

Att de båda fartyget kommit nära varandra berodde högst sannolikt på ett maskinfel i en hjälpmotor i kombination med hård vind, uppger Kent Hoff vid räddningstjänsten i östra Blekinge.

Fartyget Stena Spirit hade 740 passagerare och 103 besättningsmedlemmar. Carl Mårtensson på Stena Line berättar att det blir en del förseningar eftersom fartyget nu måste inspekteras och godkännas för att åka vidare.

– Våra beräkningar nu är att färjan som skulle avgå 19.30 i stället kommer att gå klockan 21.00

Inga personskador har rapporterats.

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.