Flygplan nödlandade på skärgårdsö

Blekinge Artikeln publicerades
Sjöräddningens helikopter släppte av de två piloterna på fotbollsplanen på Sturkö.
Foto: Patric Söderström
Sjöräddningens helikopter släppte av de två piloterna på fotbollsplanen på Sturkö.

Misstänkt motorhaveri tvingade flygklubbens flygplan att nödlanda på Järkö i den blekingska skärgården.

Nu ska Haverikommissionen utreda orsaken till haveriet.

Vid fyratiden på lördagseftermiddagen larmades SOS Alarm om ett befarat flyghaveri. I larmet konstaterades det att det rörde sig om en så kallad gul plan. Det innebär att flygledartornet har tappat kontakten med planet men att det inte finns någon känd haveriplats.

Det var ett mindre flygplan av typen Piper Archer II som hade tvingats nödlanda på ön Järkö strax öster om Sturkö. Flygplanet var ett mindre enmotorigt och Sjöfartsverket fick rycka ut. Med sin sjöräddningshelikopter, ”Search and rescue”, hämtade de dem två personerna i 60-årsåldern som själva tagit sig ut ur planet och släppte av dem på fotbollsplanen på Sturkö.

– Uppgifterna vi fått är att flygplanet slagit runt. Anledningen till att de nödlandade vet jag inte direkt men troligtvis handlar det om ett motorhaveri, säger Lars Antonsson vid Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningscentral, JRCC, till TT.

Flygplanet var ett privatplan som utgått från F 17 i Kallinge hamnade upp och ner skadades under nödlandningen. Skadorna ska dock inte ha orsakat något oljeutsläpp. Däremot kommer både Haverikommissionen och polisen utreda orsaken till nödlandningen.

BLT har varit i kontakt med ordföranden i den flygklubb som äger flygplanet.

– Det är olyckligt att det har skett. Motorn var nyservad, det gör vi var femtionde flygtimme, säger han.

Flygplanet flögs under lördagen på uppdrag av Frivilliga Flygkåren och ordföranden i flygklubben berättar att det var två erfarna personer som flög. De lyckades lokalisera ett smalt stråk på den lilla ön Järkö och där landa planet ute i terrängen.

– Man får ta det som erbjuds och här fanns det en möjlighet. Tack vare en bra och erfaren pilot blev det ingen större grej. De är väl tränade för såna här situationer och det var ett professionellt besättningsarbete. En pilot som flyger kustnära letar alltid efter landningsplatser, säger han.

Klubben har haft det motigt under flera år. För ett par år sedan blåste en hangarport ner på ett av klubbens flygplan och de fick då ersätta det skadade flygplanet med det Piper Archer II som nu ligger upp och ner på Järkö.

– Det är ett äldre flygplan som nog inte är värt att laga men vi får se vad försäkringsbolaget tycker, säger ordföranden.

Hur ska ni bärga flygplanet?

– Ja du, det låg jag vaken och tänkte på i natt.

Fakta

Varningar vid flyghaveri

Det finns tre nivåer som används när ett flygplan får problem under en flygning.

• Grön plan innebär att det finns risk för haveri.

• Gul plan är ett förmodat haveri där flygledningen har tappat kontakten med planet.

• Röd plan är ett konstaterat haveri med en känd haveriplats.

Visa mer...