Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Kriskonsult ger råd: Så kan samhället klara coronakrisen

Coronaviruset kommer inte att försvinna i morgon.
Men vad händer när lagren tar slut, när leveranser uteblir, när tjänster dras in och någon på din arbetsplats blir smittad?
– Det är frågor som företag och organisationer redan nu måste förbereda sig för, säger Peter Mattsson, riskkonsult.
Blekinge • Publicerad 16 mars 2020
”Vi måste redan nu förbereda oss på vad som kommer på andra sidan när allt ska öppna igen”, säger Peter Mattsson
”Vi måste redan nu förbereda oss på vad som kommer på andra sidan när allt ska öppna igen”, säger Peter Mattsson

Näringslivet i Blekinge fyller en viktig roll för tryggheten i länet under coronakrisen. Folk har sina jobb och inkomster här, medborgarna handlar sina varor i butikerna och de är beroende av företagens service och tjänster.

Annons

Men vad händer om företagen inte längre kan leverera varor eller tjänster, vad händer om underhåll och service inte kan genomföras?

Riskkonsulten Peter Matsson i Karlskrona har, tillsammans med sina kollegor på Riskplan, skapat en krismodell som ska hjälpa företag och organisationer att ta sig genom krisen.

– Vi har aldrig varit i en sådan situation som nu där stat och myndigheter fattar beslut som får direkt påverkan på samhällets funktioner. Men det är viktigt att redan nu identifiera krispunkterna och lägga upp en handlingsplan, säger han.

Konkret innebär det att företagen ska tänka framåt och göra en riskkalkyl för vad som händer om varorna tar slut. I dag har företagen ingen lagerhållning utan varorna ligger på lastbilar som rullar någonstans på vägarna.

– För tjänsteföretag är det extra viktigt att kalkylera med att kunderna inte vill öppna sina dörrar, att de inte kan leverera sina tjänster och att det kan bli ett direkt slag mot verksamheten och likviditeten, säger Peter Mattsson.

Krismodellen, som Riskplan tagit fram, kan även användas som självhjälp för företag. Den fungerar digitalt där verksamheterna kan lägga in sina risker och behov och få förslag på åtgärder, eller vilka punkter de ska tänka på.

– Just nu är det besöks, rese - och nöjesbranchen, som är värst drabbad av myndighetsbesluten. Men det kommer att sprida sig till andra branscher också. Blekinge är ett län med många småföretag och alla kommer att känna av krisen.

Hur löser frisören eller den lilla butiken en situation där kunderna sviker?

– Kommunikation är a och o i den situationen. Det gäller alla verksamheter. Gå ut och med trygghetsskapande information via social medier. För här sprids allting extremt snabbt, såväl kriser som lösningar, säger Peter Mattsson.

Coronakrisen har även en ytterligare dimension som ställer stora krav på ett företag när smittan kommer in.

Annons

– Då kommer frågan om karantän och hur slår en sådan mot produktionen. Det handlar också om personalens trygghet och företaget måste vara förberett på att en del anställda kommer att gå hem för att de är oroliga, även om de inte är sjuka.

Vad ser du när du tittar ut genom ditt riskfönster?

– Vi i Sverige är precis i början av detta och nuvarande krisläge tror jag kommer att hålla i sig minst några månader till. De långvariga följdeffekterna kommer att bli längre än så. Samtidigt är samhällsfunktionerna och produktionen fortfarande i gång, vi befinner oss inte i ett akut situation som till exempel vid krig. Det vi gemensamt behöver se till är att minska skadorna så att verksamheter och bolag går levande ur detta. Så att även anställningar räddas och därmed individens trygghet, säger Peter Mattsson.

Simone HansenSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons