Karlskrona nästbäst i Sveriges på digitalisering

Karlskrona Artikeln publicerades
Karlskrona kommun har över 100 webbtjänster där medborgarna själva kan göra sina ärenden.
Foto:Andreas Blomlöf
Karlskrona kommun har över 100 webbtjänster där medborgarna själva kan göra sina ärenden.

Karlskrona är en av Sveriges bästa digitaliseringskommuner 2017. Kommunen uppmärksammades vid prisutdelningen.

Utmärkelsen Sveriges digitaliseringskommun delas ut av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Kvalitetsmässan samt Finansdepartementet, PwC, VINNOVA och IT&Telekomföretagen.

Stockholms stad vann utmärkelsen, men Patrik Hansson som är kommunstyrelsens ordförande är mycket nöjd ändå.

– Det här är ett riktigt fint kvitto på att vi är på rätt väg, säger Patrik Hansson i ett pressmeddelande.

– Jag är mycket stolt över att vi nominerades och framförallt över alla anställda som tagit oss hit. Att komma tvåa i så fint sällskap är ingen skam, det här sporrar oss att öka digitaliseringstakten.

Vad ligger bakom Karlskronas digitala framgång?

– Vi har jobbat ganska länge med det här. Att skapa och utveckla e-tjänster och självbetjäningstjänster. Sedan 2014 har vi gått från 22 till över 100 webbtjänster där medborgarna själva kan göra sina ärenden och ha en dialog med oss, säger kommunikationschef Thomas Johansson.

Karlskrona kommun har också deltagit i flera nationella utvecklingsprojekt, kommunen var till exempel först i landet med webbtjänsten Serverat, som ger restaurangägare ett mycket enklare sätt att söka tillstånd för sin verksamhet. Kommunen var också tidig med en e-tjänst för att söka till gymnasiet.

– Digitaliseringen ger vinster såväl för medborgare och företag som internt i kommunen. Vi är väldigt stolta över att vi har blivit nominerade, sådan uppmuntran betyder mycket, säger Thomas Johansson.

Förutom Karlskrona var Falkenberg, Kungsbacka, Stockholm och Uppsala nominerade till utmärkelsen Sveriges digitaliseringskommun.