Julbelysningen ska vara klassisk och stilren
Redan i november börjar suget efter julbelysning.
– Vi säljer jättemycket i november och fram till första advent, berättar Janne Borgnes som driver Ljusexperten i Karlskrona tillsammans med sin fru Veronica Borgnes.
Nu är kvalitet viktigt för kunderna och de är också beredda att betala mer. Det tror han kan ha med ett ökat miljötänk att göra och att de vill ha något som håller längre.
Olika varianter av den klassiska sjuarmade ljusstaken i vitt är det som säljer bäst. Men två nya färger har slagit igenom nämligen grafit och elefant. Rött är dock inte populärt i år.
Höga ljusstakar har dessutom blivit eftertraktade.
– De ska passa till dagens höga fönster som går från golv till tak, säger Janne.
Ljusstaken Glory, med vad som liknar en gloria runt sig, har överraskat honom. Han trodde inte att den skulle blir populär men den har sålt bra.
En annan nyhet är dekorationsbelysningen Firework som påminner om ett fyrverkeri.
När det gäller stjärnor vill många ha stora och vita.
– De passar bra till dagens inredning. Många har inrett i vitt och grått, säger Janne.
Den klassiska mässingsstjärnan som har funnits länge är också efterfrågad.
Vad gäller utomhusbelysning köps den något senare, under december. Men den ska vara sparsmakad. Det har inte blivit någon trend i Sverige att efterlikna de amerikanska hemmen med husen inramade av slingor och trädgården full av juldekorationer som föreställer djur. I Blekinge är det vanligaste att bara ha någon slinga till granen eller fruktträdet i trädgården.
– Jag tror inte att den amerikanska trenden kommer till Sverige. Vi är mer för lagom. Det ska finnas en balans. Vi gillar det traditionella. Det ska inte vara för mycket färg och blingbling.