Flygresor beläggs med straffavgift
Ansvarig politiker för miljöfrågorna i regionen är Lars Karlsson (C) och han ser den nya avgiften som en miljöförbättrande åtgärd. När regionanställda bokar arbetsresor kommer det att läggas på en särskild avgift om man väljer flyg som transportmedel.
– Det är en ny rese- och mötespolicy där vi straffar flyget och förordar tåg och regionens egna bilar. Sedan finns det mycket mer att göra med möten via videolänk i stället för fysiska möten också, säger Lars Karlsson.
Antalet flygresor har redan minskat, mycket till följd av de hårda ekonomiska sparkraven som infördes i fjol. Och Lars Karlsson är medveten om att det kan vara en utmaning för verksamheterna att välja bort flyg helt och hållet:
– Mycket av det som händer när det gäller konferenser och kunskapsinhämtning sker ju i Stockholm. Och det tar lite längre tid att åka tåg. Jag brukar göra så att jag åker tåg dit och flyger hem, säger han.
Samtidigt har regionen också ansvar för den regionala utvecklingen där flygförbindelser anses vara en viktig del. Lennarth Förberg (M), ordförande i den regionala utvecklingsnämnden, menar att flyget är jätteviktigt för regionen och att man på sikt kommer att kunna flyga fossilfritt.