Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Färjetrafiken ökar – tack vare östeuropéer

Antalet resenärer från Baltikum och Polen ökade under fjolåret. Rederierna själva tror att det kan bero på att bland annat polackerna fått det bättre ställt ekonomiskt.
Karlskrona • Publicerad 23 mars 2012
Foto:hans g friberg Parfym på g. Stena Lines resenärer gillar vodka och choklad bäst. Det framgår av färjebolagets stora kartläggning av sina resenärers shoppingvanor. "Men parfymen har kommit starkt under det senaste året", säger infochef Joakim Kenndal.
Foto:hans g friberg Parfym på g. Stena Lines resenärer gillar vodka och choklad bäst. Det framgår av färjebolagets stora kartläggning av sina resenärers shoppingvanor. "Men parfymen har kommit starkt under det senaste året", säger infochef Joakim Kenndal.Foto: 

Enligt ny statistik från Passagerarrederierna ökade färjetrafiken från Baltikum och Polen under förra året. 2011 ökade trafiken från Lettland med 21 procent och från Estland med elva procent.

Från Polen blev ökningen av resenärer fyra procent, men i ett pressmeddelande skriver Passagerarrederierna att ökningen var ännu större på en del av Polenlinjerna, och att tillskottet kommer från polska resenärer som turistar i Sverige.

Annons

Annars var det ett mellanår för rederierna. Antalet passagerare minskade något, vilket kan bero på eurokrisen som drabbat starka marknader som Tyskland och Danmark. Totalt hade rederierna drygt 28,5 miljoner färjeresenärer förra året, en viss nedgång från 2010.

Rederierna spår i sin prognos att framtidens tillväxt istället finns i passagerartrafiken från öst och den växande medelklassen där.

– Vi räknar med att den här ökningen kommer att hålla i sig, säger Jan Kårström, ordförande i Passagerarrederiernas förening.

Andreas Norinder
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons