Därför tjöt signaler över Karlskrona

KARLSKRONA Artikeln publicerades
Foto:

Den mystiska signalen som tjutit nattetid i Karlskrona kom från tåget.

Det har både räddningstjänst och Transdev, som kör tågen, nu kommit fram till.

På måndagsmorgonen hade lokföraren 80 meter att gå för att stänga av den.

Natten mellan lördag och söndag ljöd det många trodde var VMA-systemet Hesa Fredrik, som signalerar för viktigt meddelande till allmänheten. Det skedde vid 02.30-tiden.

Under måndagsmorgonen ljöd en signal över Karlskrona igen, den här gången vid kvart i fem-tiden.

Räddningstjänsten drog igång en utredning för att undersöka om det var just Hesa Fredrik som lät, men på måndagsförmiddagen fick mysteriet en annan förklaring.

– Det var tåget, säger Kent Hoff, brandmästare på räddningstjänsten i östra Blekinge.

På måndagsmorgonen gick tutan igång direkt när lokföraren drog igång strömmen i tåget.

Problemet för föraren var att det var ”tutknappen” i andra änden av tåget som var intryckt.

– Ett tåg har ju två ändar där man kan köra det. Nu tjöt det från den andra änden. Då var han tvungen att ta sig till den andra hytten, förklarar Hampus Åqvist, kundansvarig på Transdev som kör tågen.

Först när föraren tagit sig de 80 meterna till den andra hytten kunde tutan alltså stängas av.

När signalen ljöd första gången, under natten till söndagen, var ingen lokförare på plats, men den signalen kom från samma fordon. Varför det skedde ska man undersöka närmare.

– Vi är igång med en utredning och ska prata med städpersonalen som varit ombord på tåget under natten, säger Åqvist.