Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Blekinge bortglömt i ny tågförbindelse

Karlskrona är inte med på tåget när Kalmar Länstrafik planerar för en utökning av Krösatågen mot Växjö.
– Vi måste ta ett snack med våra grannlän, säger Magnus Johansson (S) ordförande i Blekingetrafiken.
Blekinge • Publicerad 19 februari 2018
Länstrafiken i Kalmar vill utöka med fler Krösatåg till Växjö. Det skulle även Blekinge ha nytta av.
Länstrafiken i Kalmar vill utöka med fler Krösatåg till Växjö. Det skulle även Blekinge ha nytta av.Foto: Johan Kristensson

Kalmar Länstrafik kommer med stor sannolikhet att lämna in en ansökan om att få utöka sin trafik med Krösatågen 2019. Planen är att införa halvtimmestrafik med dessa tåg mellan Kalmar, Emmaboda och Växjö.

– Jag har förstått att Kalmar vill binda ihop universitetsstäderna med täta tågförbindelser. Och i den diskussionen hade vi i Blekinge gärna varit med. Vi är ju också en högskolestad, säger Magnus Johansson (S) ordförande i Blekingetrafiken.

Annons

Men Karlskrona, som är den ort i Blekinge som i dag har Krösatåg till Emmaboda, nämns inte med ett ord i planerna på utökad trafik till Växjö.

– Vi har gett Region Blekinge i uppdrag att ta fram en ny tågstrategi. Och innan den tar riktig fart måste vi ha en träff med länstrafikbolagen i våra grannlän och snacka gemensamma tågutbyggnader i Kalmar och Kronoberg, säger Magnus Johansson.

Vad kan Blekinge ha för nytta av att bindas ihop med Kalmars utökade trafik med Krösatågen?

– Kör tågen mellan Kalmar och Växjö varje halvtimme och Emmaboda blir bytesstation. Då kan Karlskrona få flera dagliga förbindelser till Växjö med vidare koppling till Alvesta och tåg mot Stockholm. Det vore bra för Blekinge.

I november 2015 invigdes av ombyggnaden vid Bergåsa station av  Trafikverkets Jens Möller, kommunalrådet Patrik Hansson och Region Blekinges ordförande Magnus Johansson.
I november 2015 invigdes av ombyggnaden vid Bergåsa station av Trafikverkets Jens Möller, kommunalrådet Patrik Hansson och Region Blekinges ordförande Magnus Johansson.Foto: Patric Söderström

I dag går det inga direkttåg mellan Karlskrona och Växjö. Men den möjligheten kommer man att utreda i arbetet med den nya tågstrategin.

Och att åka tåg mellan Karlskrona och Kalmar går förvisso om man byter tåg i Emmaboda. Men den resan blir både längre och krångligare än att ta bussen direkt till Kalmar.

Syftet med att ta fram en ny tågstrategi är att Blekinge ska utveckla sin tågtrafik. Och det omfattar alla tre tågen, Öresundstågen, Krösatågen och Pågatågen som i dag trafikeras upp till Karlshamn.

– Det kan låta enkelt att lägga ut ett par tåg till mot Växjö. Men det krävs ett ganska detaljerat samarbete om tidtabeller för att få trafiken att fungera för alla tre städerna om Karlskrona också kan komma med i utökningen av Krösatågen, säger Magnus Johansson.

Han hoppas att få till ett möte med länstrafiken i Kalmar ganska snart i vår. Och då vill han lyfta Karlskronas behov av att vara med på tåget.

Om Kalmar får tillstånd att utöka Krösatågen till Växjö med halvtimmestrafik finns det förutsättningar för att binda ihop hela Krösatågssystemet i ett enda stort nät till städerna Jönköping, Nässjö, Halmstad, Hässleholm och Karlskrona.

Annons

Men det krävs att även länstrafiken i Kronoberg är med att finansiera sin del av utbyggnaden av Krösatågen mot Kalmar.

Simone HansenSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons