Barndomsdrömmen blev företag

Karlskrona Artikeln publicerades

Polisen i Liverpool använder det för att övervaka buset. Väktare i Sverige söker av fastigheter och ytor utan att riskera sin egen eller andras hälsa.
Nu har även brandmannen Joakim Johansson från Karlskrona investerat i en mini-helikopter.

För några veckor sedan bildades aktiebolaget Helikopterfoto Sweden AB. Bakom företaget står Joakim Johansson som har ett brinnande intresse för flygning.
Den senaste investeringen är en helikopter med åtta rotorblad som kan utrustas med kamera som tar både rörliga bilder och stillbilder.
– Jag är övertygad om att det finns en marknad av den här typen av tjänster, säger han och fortsätter:
– Min chef blev eld och lågor när han såg att den kan användas för att söka av ytor och byggnader där det kan finnas farliga kemikalier eller annat som kan skada hälsan.
Joakim Johansson är till vardags anställd som brandman vid Räddningskåren på Trossö i Karlskrona. Företaget tänker han driva vid sidan om sin ordinarie yrkesutövning.
– Helikoptern kan med fördel användas för att kontrollera luftledningar men också för att ta bilder på stormfälld skog. Att skicka upp en riktig helikopter kostar tusentals kronor i timmen. Med den här kan jag göra det för en bråkdel.
Helikoptern hämtade han för några veckor sedan i Tyskland. När BLT träffar honom har han var i luften med den i knappt en och en halv timme.
– Det är som att lära sig att cykla. Det ser lätt ut, men är väldigt svårt innan man lärt sig allt.
Att flyga helikopter är en gammal pojkdröm.
– Jag har alltid varit flygintresserad men att ta ett helikoptercertifikat är väldigt dyrt därför blev det minihelikoptrar.
Första gången blev han inte långvarig i luften.
– Det tog några sekunder innan jag kraschade i gymnastiksalens vägg, säger han och skrattar.
Nu går det bättre. Den nya helikoptern lyfter med snabbhet rakt upp i luften.
– Det går att lägga in koordinater i datorn och bestämma flygturen och sedan föra över det till helikoptern som sedan flyger en förutbestämd rutt.
Men när den används på uppdrag av andra och genomföretaget krävs tillstånd av Transportstyrelsen.
– Det finns ett tiotal i landet som har tillstånd men bara ett par, tre är aktiva.
Genom tillståndet får han lov att flyga upp till 140 meter.
– Ska jag upp över 90 meter bör man ringa flygflottiljen i Kallinge så att de vet att helikoptern finns i området, säger han.
Han får inte heller släppa siktet från helikoptern.
– I praktiken skulle jag kunna skicka i väg den några kilometer. Men kravet från myndigheten är att det går att ha ögonkontakt med den.
Han måste också anmäla antalet flygtimmar till Transportstyrelsen.
Investeringen går på cirka 70 000 kronor till det kommer kameran. Men Joakim Johansson är övertygad om att de pengarna ska kunna hämtas in.
– Jag har redan förfrågningar men det gäller att bli en riktig kompis med helikoptern innan jag tar på mig några uppdrag.
Vad tycker dina arbetskamrater om din hobby som nu blivit affärsdrivande?
– De är vana vid mina idéer, säger Joakim Johansson som också har en stor modelljärnväg som han gärna pysslar med.