Arbetsförmedlare får jobb i kundtjänsten

Ekonomi Artikeln publicerades
700 arbetsförmedlare får jobb i Arbetsförmedlingens kundtjänst efter fackliga förhandlingar. Arkivbild.
Foto: MARKO SÄÄVÄLÄ/TT
700 arbetsförmedlare får jobb i Arbetsförmedlingens kundtjänst efter fackliga förhandlingar. Arkivbild.

Arbetsförmedlingen ska bygga ut sin kundtjänst för service på distans. 700 jobb ska flyttas över från lokala arbetsförmedlingar i samband med den stora omorganisationen.

Efter förhandlingar med facken är det klart att 700 personer som i dag är arbetsförmedlare får arbete vid Arbetsförmedlingens kundtjänst, skriver tidningen Arbetet.se.

En omfattande omorganisation pågår på myndigheten som varslat tusentals anställda om uppsägning och många förmedlingskontor ska stänga igen.

Den del av verksamheten som arbetar med service, arbetsförmedling på distans ska dock utökas. Serviceverksamhet ska byggas upp på tre nya orter: Örebro, Karlskrona och Göteborg och antalet medarbetare i den verksamheten ökas från 800 till 1 500, skriver arbetet.se.

Men omflyttningen innebär också att personer som nyligen fått anställning inom kundtjänsten får sina provanställningar avbrutna med hänvisning till arbetsbrist, enligt de lokala avtal om turordningsregler som gäller.

Arbetsförmedlingen har sagt att 4 500 tjänster vid myndigheten kommer att försvinna och 130 kontor läggas ned.

Samtidigt bygger arbetsförmedlingen ut sin kundtjänst med service på distans.

Det innebär att en arbetssökande kan ha kontakt med arbetsförmedlare via video, chat eller telefon, istället för genom bokade besök med en handläggare på Arbetsförmedlingens kontor.

– Vi bygger ut verksamheten för arbetssökande som vill träffa oss på det sättet. Vi är en nationell kundtjänst och finns på 14 orter idag, säger Gunilla Dyrhage, chef för avdelningen Arbetssökande verksamhetsområde direkt.

Vid årsskiftet togs beslut om att etablera ett kundtjänstkontor i Karlskrona. Det består nu av 20 medarbetare. Lokaler håller på att byggas om i Arbetsförmedlingens lokala kontor för den nya verksamheten med öppna ytor och ljuddämpande inredning. Under tiden sitter kundtjänsten i Ronneby, men kommer att flytta över till kundtjänstcentret i Karlskrona under året. Centret jobbar med hela landet som upptagningsområde.

– Arbetssökande ringer och kan ställa vanliga frågor. Efter att ha skriva in sig på webben går det att boka möte på distans. Mötet blir med medarbetare som är tillgängliga just då, och kan sitta någon annanstans i Sverige, säger Gunilla Dyrhage.

Hur många tjänster kundtjänstkontoret i Karlskrona kommer att ha i den nya organisationen är inte klart i nuläget.

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.