Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Skonsam körning som kan främja miljön

Planering och ett jämnt tempo är det som gäller för att köra miljövänligt. Stopp och att trampa ner kopplingen bör du däremot undvika.
Karlshamn • Publicerad 7 mars 2019
Simon Andersson, trafiklärare på Bodekull trafikskola, ger dig tips som kan göra din körning bättre för både miljön och plånboken.
Simon Andersson, trafiklärare på Bodekull trafikskola, ger dig tips som kan göra din körning bättre för både miljön och plånboken.Foto: Stina Pettersson

När Bodekull trafikskola håller kurser i eco-driving, som är ett miljövänligt och ekonomiskt sätt att köra, märker trafiklärarna att deltagarna minskar sin bensinförbrukning med omkring 13 procent efter att de har fått några enkla tips. Dessutom kommer de fram snabbare.

Trafikläraren Simon Anderssons första tips är att planera körningen.

Annons

– Lär dig att utnyttja rörelseenergin i bilen, säger han.

Är du på väg mot ett trafikljus och ser att det blir rött släpper du på gasen och försöker parera så att du är framme samtidigt som det blir grönt. När du släpper gasen och motorbromsar upphör bränsleinsprutningen.

Samtidigt som det är skonsamt för både miljön och plånboken att släppa på gasen är kopplingen dyr. Trampar du ner den fortsätter bränsletillförseln.

– Många tror att de gör av med mindre bränsle när de frikopplar eller lägger ur växeln men det är tvärtom, säger han.

Nerförsbackar är ett ypperligt tillfälle att motorbromsa. Känner du att mer broms behövs kan du testa att växla ner och få en kraftigare motorbroms.

– Kör aldrig på en högre växel nerför en backe än vad du skulle ha gjort uppför, råder Simon.

Försök hålla bilen i rörelse. Vid en cirkulationsplats bestämmer du långt i förväg när du ska vara framme för att inte vara där samtidigt som alla andra förare. En bil i rörelse kräver mindre bränsle.

– Om jag har fyra kompisar i en pulka som jag ska knuffa i gång från stillastående kräver det många muskler. Men när den redan är i rörelse är det lättare att hålla pulkan i gång, förklarar Simon.

Något som många dock har snappat upp är att det är bra att hoppa över växlar, alltså att till exempel växla direkt från trean till femman eller fyran till sexan. Fördelen med det är att om det görs på rätt sätt trycker du ner kopplingen färre gånger. Men det har inte lika stor påverkan som att använda rörelseenergin. Däremot är det alltid bra att köra på så hög växel som möjligt. Har du parkerat i en nerförsbacke kan du till och med starta på tvåan och är backen riktigt brant kan du starta på trean.

Förutom att planera körningen har du också stor nytta av att hålla en jämn medelhastighet. Det gör du genom att hålla en stabil fart och att inte överskrida hastighetsgränsen. Det är inte bra att ena stunden köra jättefort för att sedan köra jättesakta.

Bland det viktigaste både för säkerheten, miljön och plånboken är att köra bil när du kör bil, alltså att var närvarande. Prata inte i telefon eller gör annat som kräver din uppmärksamhet eller tar din blick från vägen. Kör du mjukt och lugnt både sparar du bränsle och minimerar skaderisken.

Stina PetterssonSkicka e-post
Så här jobbar Blekinge Läns Tidning med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons