Så mycket kostar det att dra upp Glassbåten

Karlshamn ,
Kostnaden för att plocka upp resterande delar av Glassbåten blir 750 000 kronor plus moms. Så här såg det ut när övriga delar plockades upp efter att båten sjunkit.
Foto: Bo Åkesson
Kostnaden för att plocka upp resterande delar av Glassbåten blir 750 000 kronor plus moms. Så här såg det ut när övriga delar plockades upp efter att båten sjunkit.

Notan för att dra upp Glassbåten är 750 000 kronor plus moms.

Svensk Sjöentreprenad vann Kronofogdens upphandling.

Allt ingår i prislappen.

Det är Kronofogden som gjort en offentlig upphandling vad gäller jobbet att plocka upp resterande delar av Glassbåten vid Östra kajen i Karlshamn.

– Vi hade ett par anbud och Svensk Sjöentreprenad hade ett bra pris på 750 000 kronor plus moms. Då ingår destruktion, bortforsling, lyft, att rensa botten och att lägga på fast mark, säger Per-Olof Walldén, upphandlingsansvarig, Kronofogden, Sundbyberg, Stockholm.

Det fanns en annan anbudsgivare till jobbet att plocka upp Glassbåten. Det var sölvesborgsföretaget Mark- och Dyktjänst, som hade begärt 900 000 kronor för arbetet.

– Allt ska ingå i arbetet, från ax till limpa, för att undvika extra kostnader, säger Per-Olof Walldén.

Den 12 december var det visning av den sjunkna Glassbåten. På plats vid Östra kajen var Per-Olof Walldén med kollega från Kronofogden i Karlskrona, Karlshamns kommun och Svensk Sjöentreprenad. Det är sex meter djupt och en dyig botten.

–Ska jag ha en upphandling vill jag kunna stå för den. Det är också likabehandlingsprincipen som gäller, säger Per-Olof Walldén.

Som BLT berättade i tisdagens tidning har ägaren till Glassbåten, Roger Karlsson, inte kunnat ta upp resterande delar av den sjunkna båten. Det är därför som kommunen anlitat Kronofogden för att plocka bort båten från kajen.

Roger Karlsson har fram till den 19 mars på sig att själv plocka upp Glassbåten. Annars inleds lyftarbetet på morgonen det datumet.

Läs mer:

En osänkbar glassbåt är på gång

Glassbåten blir till skrot