Rockintresset frodas i Norje

NORJE Artikeln publicerades
På onsdag startar Sweden Rock Festival. Sofia Lindqvist Lacinai är marknads- och kommunikationschef. Hon har inte lyssnat särskilt mycket på rock, innan hon började jobba här. ”Jag är udda i det här gänget”, säger hon.
Foto:Bo Åkesson
På onsdag startar Sweden Rock Festival. Sofia Lindqvist Lacinai är marknads- och kommunikationschef. Hon har inte lyssnat särskilt mycket på rock, innan hon började jobba här. ”Jag är udda i det här gänget”, säger hon.

400 medier från hela Europa är på plats på Sweden Rock Festival.

Den som håller i alla trådar heter Sofia Lindqvist Lacinai.

Hon börjar digga hårdrock mer och mer.

Hemma i Sofias flickrum i Olofström fanns inga posters på Kiss, Europe och Depeche Mode. Väggarna var tapetserade med hästar.

– På 80-talet var det mycket hårdrock. Men jag är den första att erkänna att jag inte var något inbitet fan. Jag bodde i stallet.

Trots det var det inom hårdrocken hon kom att hamna. Sedan tre år tillbaka är Sofia marknads- och kommunikationsansvarig på Sweden Rock.

Hon och festivalorganisationen lärde känna varandra ordentligt sommaren 2014. Då var Sofia informationsansvarig på Sölvesborgs kommun och tidigt en morgon blev hon väckt av energibolaget som talade om att Norje var utan vatten, mitt under rockfestivalen.

– Vi fick verkligen känna på varandra på grund av den där vattenläckan, berättar Sofia när vi har slagit oss ned i gröngräset på festivalområdet.

Det är bara några dagar kvar tills hårdrockare från världens alla hörn kommer att stå här och vråla till Aerosmith, Scorpions och In Flames. För Sofia och kollegorna är det årets mest intensiva vecka.

Sofia lämnar hemmet i Sölvesborg och flyttar in i en stuga i Norje. Allt för att vara så redo som möjligt när frågorna dyker upp. Journalisterna vill ha hjälp med artistintervjuer, parkeringstillstånd och nätverk. Och så är det alla frågor från besökarna.

– Det bästa med mitt jobb är besökarna och deras kärlek till festivalen. Hårdrockare har en hård image, men det är glada och genuint trevliga människor.

Sofia är uppvuxen i Olofström, där Sweden Rock en gång startade. Efter studenten packade hon resväskan och drog till Chicago. Där jobbade hon som au pair innan hon tog examen inom politik och ekonomi. Av en slump fick Sofia ett marknadsföringsjobb i USA. Sedan dess har hon sysslat med kommunikation och marknadsföring. Innan flyttlasset gick till Sveriges okrönta rockhuvudstad marknadsförde Sofia stötdämpare.

– Den grundläggande principen är densamma som för Sweden Rock, man måste lära sig produkten och kunderna, säger Sofia som flyttade till Sölvesborg 2006.

Några år senare började hästtjejen jobba med rocken.

– Jag känner mig mer dragen till den klassiska hårdrocken än de hårdare subgenrerna. Men ju mer jag lyssnar på det, desto mer gillar jag det.

Visst blir det en del rock hemma också. Äldsta sonen gillar rockmusik och Sofia misstänker att den yngsta sonens musiklärare är ett hårdrocksfan.

– Den yngsta sonen spelar trummor och han har mycket rockläxor.

Vad missar du inte på årets festival?

– Primus verkar halvtokiga så de ska jag inte missa och sedan är det ju Aerosmiths avskedsturné.

Vad är det första du gör när allt är över?

– Kramar om mina barn. Det är mycket jobb så här års, men dagen efter slutar telefon ringa och mejlen blir tyst. Det är stora kontraster, säger Sofia innan hon reser sig upp ur gräset och skyndar vidare till nästa uppdrag.

FAKTA

Sofia Lindqvist Lacinai

Ålder: 46.

Bor: Sölvesborg.

Familj: Man och två söner, 17 och 12 år.

Intressen: Djur och natur, rida, resa.

Sofia om...

Det kändaste namnet i kontaktboken: Aerosmiths turnémanager.

Det äter hon på festivalen: Mikromat i personalmatsalen, sparrisklämmor eller indiskt.

Det packar hon i festivalväskan: Kläder, alltifrån yllefilt och täckjacka till linne och shorts.

Det har hon på fötterna: Sandaler eller joggingskor.

Visa mer...