Nytt brygghus bubblar upp
”Hur svårt kan det vara att starta ett bryggeri?”, funderade de rutinerade hemmabryggarna Dan-Magnus Svensson, Mikael Lundell och Magnus Karlsson för ett par somrar sen. En välrenommerad smakdomare hade nämligen just hyllat senaste brygden och triggat igång en vild tanke.
Nu står östblekingarna där i gamla Carlshamns Mejeri och kopplar ihop bryggverket som anlände till kajen vid nyår. Tre containrar med inventarielistor på kinesiska.
– Det är lite fjärilar i magen. Men till invigningen ska det vara klart. Det tänker vi se till, säger bryggmästare Karlsson.
I mejeriets 350 kvadratmeter stora före detta kompressorrum är det inte längre glass som ska kylas. Nu är det kall pilsner som gäller.
Sex jästankar och tillhörande kärl ska ge uppåt 3 000 liter öl per bryggning. Det som samtidigt är på väg att förvandlas till en buteljeringslina importerad från Urshult, ska kunna leverera 900 000 långhalsade 33-centilitersflaskor under ett år.
– Men vi börjar inte där, säger Mikael med ett bullrigt skratt.
Nej, Brygghus 19 tänker presentera sig på krog och Systembolag framåt mars och april i lite mindre skala.
– Den ena öltypen blir en lager med god karaktär – lite åt pilsnerhållet. Den andra är en mörkare ale med amerikansk humling, förklarar Karlsson efter hundratalet testade prototyper.
För även om ingredienserna bara är fyra – maltkorn, humlekrydda, vatten samt jäst som antingen är aktiv i kärlbottnen (lager) eller vid yta (ale), så är kombinationsmöjligheterna oändliga.
– Det vi kan konkurrera med är inte pris, utan att vi är nära kunderna och producerar öl som smakar mer – mer humle, mer malt, säger Dan-Magnus.
Mikrobryggandet är en dramatiskt växande trend. Det som för 15 år sedan lätt kunde räknas med hjälp av ena handen, kommer i år att passera 100 i Sverige, tror trion.
Men Blekinge har fram tills nu varit en helvit fläck på samma karta.
– Det är nog många som velat, men inte kunnat göra det konkret, säger Mikael.
– Vi är tre som tar hjälp av varandra – målinriktade och vana vid projektledande på Ericsson i Karlskrona.
Lämpliga lokaler, redan anpassad infrastruktur för livsmedelsindustri, tillgången till ånga och ett oklorerat vatten gjorde Karlshamn till ett enkelt val. Men östblekingarna tittar även utanför kommun och län med sitt öl.
– Vi vill bli kända för Sverige godaste lager och ale, säger Magnus.
Samtidigt är projektet något av en mission för att visa hur brett och stort ölriket är.
– Öl är mer än öl – det är en hel värld, påpekar Mikael.
– För varje person som jag lyckas få att upptäcka fler smaker av öl ? Det är en seger, säger Magnus.
Gänget anlände till Karlshamn i augusti. En månad återstår av slit kvällar och helger.
Hur svårt var det att starta ett bryggeri egentligen?
– Uj, det var som en stor elefant – en längre resa än vad vi trodde, säger Mikael.
– Men vi har haft jätteskoj längs vägen. Och nu känns det ju som att det börjar se ut som något här.