”Ubåts-Kalle” har gått bort

KARLSKRONA Artikeln publicerades
Kommendör Karl Andersson, då kommendörkapten, var först ombord på ubåten U137 27 oktober 1981.
Foto:bengt pettersson
Kommendör Karl Andersson, då kommendörkapten, var först ombord på ubåten U137 27 oktober 1981.

Kommendör Karl Andersson i Karlskrona har gått bort, 85 år gammal.

1981 blev han Ubåts-Kalle med hela svenska folket när den sovjetiska ubåten U137 gick på grund i Gåsefjärden.

Ubåts-Kalle har genom åren många gånger fått berätta om de dramatiska dygnen i oktober-november 1981.

Det var dåvarande kommendörkaptenen Karl Andersson som flera gånger dagligen gick ombord på den sovjetiska ubåten för Sveriges räkning för utfrågningar, medan alla världens blickar var riktade mot Karlskrona skärgård.

Karl Andersson blev 85 år gammal. Han sörjs närmast av sina tre barn.

– Det är sorgligt att han har lämnat oss. Han var en äldre kollega som jag uppskattade mycket, säger kommendör Björn Hamilton, som var fartygschef på ubåten Neptun under U137-dramat.

Karl Andersson var född på Björkholmen i Karlskrona. Han blev så kallad "långvägare", det vill säga att han fick all sin högre utbildning i försvaret, bland annat vid försvarets läroverk.

Han genomgick sjökrigsskolan och blev officer 1955. Hans kurskamrat Gunnar Rasmusson minns honom som trevlig, pigg och frimodig, med bestämda åsikter. De träffades senast vid 60-årsjubileet 2015 då Karl Andersson anordnade gruppens program.

– Karl Andersson var som officer mycket mångsidig, säger Gunnar Rasmusson. Han arbetade som fartygschef, främst på minsvepare, men också som stabschef och inom marinens utbildning.

Karl Andersson avslutade sin karriär i försvaret som chef för Karlskrona örlogsskolor, där han gick i pension 1991.

Karl Anderssons lugna hantering av den dramatiska situationen hösten 1981 ingav respekt. Officerskollegan Olle Melin säger att han är helt övertygad om att det var tur att det var den lugne Karl Andersson som kom först till U 137.

Karl Andersson genomförde tillsammans med officerskollegan Emil Svensson ett antal utfrågningar och efter visst krångel också regelrätta förhör av ubåtens kapten ombord på robotbåten Västervik.

Flera år senare berättade Karl Andersson att han under sina kontakter med den ryska ubåtsbesättningen blivit övertygad om att U 137 hade navigerat fel. Den övertygelsen var inte uppskattad av alla hans kollegor, men han höll fast vid den genom åren.