"Nu framstår jag som konservativ"

Grattis Artikeln publicerades
Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Mellika Melouani Melani älskar att fördjupa sig i svåra frågor och tänka strategiskt. Kanske är det därför hon klarade att förnya Folkoperan trots motstånd som “sved i skinnet”.

Mellika Melouani Melani är konstnärlig ledare för Folkoperan i Stockholm sedan 2011 och har en bakgrund som regissör och skådespelare. Relationen till operan tillkom senare i livet, och blev snart passionerad.

– Den är som ett kärleksmöte. Jag tror att operan har en enorm potential och älskar musiken. Kraften är så häftig, direkt och emotionell – när den griper tag är det bara att slänga bort intellektet. Musiken tilltalar det som intellektet inte rår över: kärlek, längtan, rädslor, begär och oregerliga känslotillstånd som vi inte ens har ett namn på, säger hon.

Utöver detta påfallande engagemang för opera har hon haft ännu ett verktyg när hon förnyat Folkoperan och samtidigt ökat publikintresset och omsättningen radikalt (från 32 till nära 50 miljoner kronor): strategiskt tänkande.

– Jag har alltid älskat att jobba strategiskt, att titta på potentialen och ta fram strategier för att nå dit. Jag gillar att göra verklighet av det som från början ser omöjligt ut.

Förändringarna hon genomförde var drastiska, menar hon, och väckte enormt motstånd till en början. Ändå misströstade hon inte, utan fortsatte oförtrutet med arbetet.

– Jag trodde väldigt starkt på att det skulle gå att förändra Folkoperan. Det säger om mig att jag kan jobba strategiskt och njuta av något som känns stort och viktigt, även om det svider i skinnet under tiden.

– Det roliga är att nu är det publiken som vill ha en förnyelse i snabbare takt än hittills. De som kommer till Folkoperan vill att det ska hända något, de vill bli överraskade. Nu framstår jag som konservativ, skämtar hon.

Den konstnärliga banan för mittenbarnet från Stockholmsförorten Skärholmen startade på barnteatern Vår teater vid fyllda sju. Men den avgörande vändpunkten inträffade fyra år senare, när skådespelaren och regissören Olof Thunberg sökte en barnskådespelare till en pjäs på Confidencen i samarbete med Dramaten. Elvaåriga Mellika fick inte bara rollen, utan även en dedikerad ledsagare i kulturvärlden som tog henne och hennes åsikter på allvar. De fortsatte att mötas under många år och analyserade konst, teater och svensk litteraturhistoria.

– Han frågade inte bara vad jag tyckte, utan också varför. Det gav mig självförtroende, även konstnärligt.

Men det fanns också ett annat skäl till att hon vid fyllda 21 valde skådespelarbanan på allvar och gick på Teaterhögskolan i Göteborg. Pappa, ett vårdbiträde som var en strängt religiös marockan, såg inte hennes ökade konstintresse med blida ögon. Hon kände sig inlåst och längtade efter frihet.

– Jag ville lösgöra mig.

Det intellektuella utbytet med Olof Thunberg lämnade avtryck långt efter scenskolan. När han skulle spela enmansföreställningen “Rolig historia” år 2000 var Mellika med under repetitionen och föreslog radikala förändringar. Återigen lyssnade han på henne.

– Han skapade ett proffs av mig. Jag kände att jag hade lätt för regi och ville sedan prova det.

Ännu mer regi blev det två år senare i pjäsen “Vem ska trösta Mona” på Teater Tribunalen. Uppsättningen var ett gensvar på invandrarfientliga reaktioner efter hedersmordet på Fadime Şahindal. Mellika var förbannad och kände att hon måste göra något. Men ilskan är inte längre någon drivkraft, framhåller hon.

– Jag älskar att gå in i konstens värld och arbeta med det stora och det svåra. Samtidigt älskar jag min familj. Det är inte antingen eller, utan både och. Jag älskar att jobba, innan jag hade familj kunde jag göra det dygnet runt.

Nu har du jobbat på Folkoperan sju år. Vad är nästa steg, Dramaten?

Hon garvar.

– Nej, det skulle jag inte tro. Det är inte helt klart vad jag ska göra, faktiskt. Men jag kommer att fortsätta och ta mig an nya utmaningar och kommer inte att lämna min identitet som konstnär, säger Mellika Melouani Melani.

Eyal Sharon Krafft

 

Fakta

Mellika Melouani Melani

Namn: Mellika Melouani Melani.

Fyller: 45 år den 12 december 2018.

Gör: Konstnärlig ledare på Folkoperan.

Familj: Gift med Magnus Hörnqvist, docent i kriminologi vid Stockholms universitet. Två barn i åldrarna fyra och sju år.

Bor: Villa på Ingarö.

Så firar hon födelsedagen: “Med familjen på något vis.”

Om att fylla 45: “Det är något nytt för mig att tänka på åldrandet. Jag kan tycka att det är skönt att vara äldre. Jag blir kanske lugnare.”

Kuriosa: “Många gånger springer jag i skogen när jag lyssnar till operamusiken. När kroppen är aktiv fysiskt upplever jag musik på annat sätt.”

Karriärtips till kvinnor: “Lyssna inte på logiska argument, för de följer ofta manlig logik. Lyssna på er egen intuition och våga tro på den!"

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.