Dansstjärnan Ekman är redo för nästa akt i livet

Grattis

 

Dansaren och koreografen Alexander Ekman fyller 35 år.
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
Dansaren och koreografen Alexander Ekman fyller 35 år.

Han är den unga stjärnkoreografen som världens teaterhus rycker i. Men efter ett flertal hyllade verk och med 35-årsdagen för dörren så befinner sig Alexander Ekman i ännu ett vägskäl i livet.

Att vara ”ung och lovande” behöver inte bara vara en dans på rosor. Förr eller senare förväntas de flesta unga begåvningar infria sina löften, en press som sätter tonen för både karriär, arbete och själva livet.

För Alexander Ekman tycks dock steget från löfte till etablerad konstnär i den högre skolan ha gått snabbt. Han anställdes som 17-åring vid Kungliga baletten, dansade snart vidare till Cullbergbaletten och sedan till ett av världens främsta danskompanier, Nederlands Dans Theater 2 där han även blev huskoreograf.

Som 21-åring bestämde han sig för att satsa på koreograferandet på heltid. Han ville driva sina egna visioner, från idé till färdig föreställning. Efter 14 år som frilansande koreograf på den internationella scenen har han etablerat sig i toppskiktet, med sin egen stil och hållning till arbetet.

Alexander Ekman talar om att det finns två olika sätt att skapa koreografi. Det ena är att komma till arbetet noga förberedd, att ge dansarna färdiga steg och instruktioner.

– Men då får man kanske inte se dansarens "själ", om du förstår. Jag tror att den mest intressanta dansen kommer från en ärlig plats. Om man skalar av dansaren alla de manér som hen har dragit på sig genom livet, så kan vi kanske uppleva en mer ärlig dans och på så sätt få en större upplevelse.

Och när Alexander Ekman får lösa tyglar hänförs både publik och recensenter. Han satte upp ”Svansjön” med 8 000 liter vatten på scenen i Oslos nybyggda operahus. I den moderna baletten ”Play” simmade Parisoperans dansare i ett enormt bollhav och i Alexanders egen tolkning av Shakespeares ”En midsommarnattsdröm” iscensattes svenskt midsommarfirande på en scen fylld av hö.

 

När Alexander Ekman får lösa tyglar hänförs både publik och recensenter. Han satte upp ”Svansjön” med 8 000 liter vatten på scenen i Oslos nybyggda operahus. I baletten ”Play” simmade Parisoperans dansare i ett enormt bollhav och i hans tolkning av ”En midsommarnattsdröm” fylldes scenen av hö.
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
När Alexander Ekman får lösa tyglar hänförs både publik och recensenter. Han satte upp ”Svansjön” med 8 000 liter vatten på scenen i Oslos nybyggda operahus. I baletten ”Play” simmade Parisoperans dansare i ett enormt bollhav och i hans tolkning av ”En midsommarnattsdröm” fylldes scenen av hö.

Humorn och absurditeten lyfts ofta fram i Alexander Ekmans arbete. Själv tycker han att konstens uttolkare gör det för lätt för sig när de försöker etikettera ett verk som antingen eller.

– Mina verk är både och. De innehåller livets allvar men visar också absurda sidor, så som livet är. Vi vill gärna kalla det för komedi, drama, humor, konst… Men en del nya skapelser passar inte in i färdiga fack, och ibland respekterar dessa kategorier inte verket.

Han fick tillgång till konsten och skapandet som barn, tack vare kulturintresserade och stöttande föräldrar som introducerade olika konstformer vid en tidig ålder.

– Det måste vara lekfullt och roligt för mig i mitt skapande. Det är i leken jag skapar bäst.

Koreografyrket är unikt på så sätt att arbetet mestadels skapas i nuet, i samarbete med dansarna. För att nå en vision krävs mod, ärlighet och en stor portion psykologi. Det senare behövs för att hjälpa dansaren att hitta sin autentiska röst, medan ärligheten är nödvändig när man inser att en idé inte håller. Modet krävs för att stå ut med kritik och åsikter och ändå fortsätta göra sin konst.

– Det är så extremt lätt att stå bredvid och tycka. Jag försöker att inte bry mig så mycket om folk som bara har åsikter. Egentligen borde alla som har modet att skapa få ett pris just bara för att de vågar bidra!

– Det är nog bara de som skapar och har modet att visa upp det för andra människor som kan förstå ångesten som uppstår, och hur man lär sig att hantera den – eller inte lär sig.

Han gillar att göra ”stora, galna grejer” och har haft nytta av sin ungdomliga energi och oräddhet i karriären. Men det har också varit många år av intensivt arbete och ständiga och tärande flyttar mellan länder och teatrar.

Alexander Ekman funderar över den ålder han är i nu, och den erfarenhet han har samlat på sig. De yttre förväntningarna som följer med framgångarna. Och behovet han själv känner av återhämtning.

Handlar det om ett vuxenblivande?

– Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag omformulerar allting: vart vill jag nu? Vad har jag lärt mig? Och vad vill jag ta med mig? Det är så ofta vi hamnar i banor som vi fortsätter i utan att ifrågasätta dem.

– För mig är det nog lite som att jag går in i min egen akt två nu. Jag lämnar den intensiva första akten och lägger sakta men säkert rälsen för den andra, säger Alexander Ekman.

 

”Jag försöker alltid tänka på vad jag vill uppleva själv”, säger succékoreografen Alexander Ekman.
Foto: Lars Pehrson / SvD / TT
”Jag försöker alltid tänka på vad jag vill uppleva själv”, säger succékoreografen Alexander Ekman.

Fakta

Alexander Ekman

Namn: Alexander Ekman.

Fyller: 35 år den 12 januari 2019.

Gör: Dansare, koreograf och regissör.

Aktuell: Urpremiär för baletten ”Eskapist” på Kungliga operan 5 april. Jobbar på ett Ted Talk, och har premiär på ett samarbete med Cirque du Soleil i mars.

Bor: På Söder i Stockholm.

Familj: Stor.

Så firar jag födelsedagen: ”Skulle vilja skapa någon typ av ritual… Vi kanske kan kalla det för en ritualfest?! Ut med det gamla, in med det nya!”

Om att fylla 35: ”Ett vägskäl i mitt liv. Jag håller på att skaka av mig mina något naiva ungdomsskor och kliver långsamt i ett par nya skor.”

Tre inspiratörer: ”Henrik Vibskov – unik skapare med sinne för det oväntade. Pina Basush – min favoritkoreograf just nu. Dalai lama – för hans inspiration till min personliga träning.”

Lyssnar på just nu: Min medarbetare Mikael Karlsson, Robyn, Nicolas Jaar, Vivaldi och Preia.

Så rensar jag tankarna: "Med meditation."

Senaste dansupplevelse: ”Pina Bauschs mästerverk ’Våroffer’ på Parisoperan 2018. Det är nog det vackraste dansverk som har skapats enligt min åsikt.”

Gör mig arg: ”När vi dömer varandra och tappar förståelse.”

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.