Ettan

För 40 år sedan gällde extraljus, stripes och mattsvart huv

Ettan Artikeln publicerades

Det här med kepsnissebilar är ingen nyhet precis. Däremot är det en viktig biltyp för många tillverkare som vill profilera sig mot det som man kallar ungdomlighet och sportighet.

Opel astra OPC är en typisk kepsnissebil. Kraftigare motor, extrema fälgar med extrema lågprofildäck, fräckt designat avgasrör, stolar med ordentligt sidostöd och en låg men bred design.

Rallyattribut
Det finns gott om konkurrenter till bilen i dag men idén med kompaktare och sportigare versioner av vanliga familjebilar är inte ny. Opel lanserade sin Rallye Kadett för 40 år sedan. På den tiden var det rallybilar som var förebilden och Kadetten fick snart efterföljare som Fiat 128 Rally och så vidare. På den tiden var det extraljus, mattsvart huv, stripes och lite andra rallyattribut som tillsammans med kraftigare motor höjde bilens status. 1966 begåvades världen med Opel Rallye Kadett och det var året som fransmännen startade sitt första tidvattenskraftverk och ryssarna skickade en sond till månen. En sond som för första gången kunde skicka hem bilder från "Stormarnas
ocean" på månen.
Med dagens mått mätt är väl en 1,1-liters motor som ger 60 hästkrafter med hjälp av dubbla förgasare inget direkt märkvärdigt men då var det muskler som fick snålvattnet att rinna på många unga män. Begreppet kepsnissar var inte uppfunnet då eftersom keps på den tiden mer var något för äldre gentlemän med något förvirrat uppträdande i trafiken.
Bilen toppade 148 km/h, kostade 7 175 D-mark och rullade på däck i dimensionen 155-SR13. Tvåkrets bromssystem med skivor fram och trummor bak stod för hejdandet av rallykadetten. Strax över 100 000 bilar tillverkades i Opels Bochum-fabrik och flera av dem gjorde skäl för namnet genom att placera sig i olika rallytävlingar fram tills modellen togs ur produktion i juli 1973.
Stefan Nilsson