Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Mimmi Karlsson-Bernfalk: Visst lönar det sig med journalistik

Bra journalistik lönar sig. Inte bara för läsarna och samhället utan också för medieföretagen.
Mimmi Karlsson-BernfalkSkicka e-post
UTGIVARKRÖNIKA • Publicerad 16 februari 2018
Mimmi Karlsson-Bernfalk
Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
170329 CAPTION
170329 CAPTIONFoto: Staffan Lindbom

För ett par år sedan rådde rena begravningsstämningen i vår bransch. Vi var rätt duktiga på att prata om framför allt papperstidningarnas förestående död. Det var kanske inte så konstigt. Reklampengarna började försvinna ner i fickorna på amerikanska IT-jättar i stället för hos svenska mediehus samtidigt som många konsumenter vant sig vid att läsa nyheter gratis på nätet. Det var en ekvation som inte gick ihop. En del företag tvingades till rätt dramatiska nedskärningar för att inte knockas helt av digitaliseringen.

Nog var det rätt skakigt några år, som det blir i branscher under stor omställning. En enkät som Södertörns högskola gjorde bland 87 tidningar visade att var fjärde redaktionell tjänst försvann mellan 2004 och 2014. Under samma år lades var tredje lokalredaktion ned, vilket innebar att vissa kommuner blev utan bevakning och förvandlades till vita fläckar på den svenska kartan.

Annons

Det var smärtsamma förändringar men nu känns det som om vi lärt oss att orientera i ett nytt medielandskap. Det innebär förstås inte att vi inte möter nya utmaningar - tvärtom får vi vara inställda på att landskapets terräng fortsätter att förändras – men det finns i dag en helt annan framtidstro. En övertygelse om att journalistikens samhällsviktiga funktion bär genom hela den här omvälvningen.

Egentligen är det rätt enkelt för att vara så svårt. Det handlar om att göra journalistik som folk ser ett värde i, nu när betalningsviljan mognat fram även digitalt. Publicistiken har aldrig varit så sammanflätad med intäktsaffären som nu. Och satsningen på bra journalistik ger resultat, inte bara i mer nöjda konsumenter utan också i ekonomin. När årsredovisningarna nu duggar tätt visar många medieföretag riktigt fina siffror.

BLT går också bra. Vi gjorde förra året en vinst på strax över fyra miljoner kronor. Det är pengar som på olika sätt återinvesteras i verksamheten, eftersom vår koncern Gota Media inte ger ut tidningar för att tjäna pengar utan faktiskt vill tjäna pengar för att kunna ge ut lokaltidningar.

De där vita fläckarna på kartan då? I veckan presenterade sju riksdagspartier (bara SD står utanför) ett nytt förslag till mediestöd. Det finns de som kallar det för ett västgötaklimax, men vi är många som är lättade över att partierna kunnat enas kring ett förslag och att det äntligen finns något att navigera efter.

Det är bra med ett förlängt och höjt driftstöd, att distributionsstödet höjs, att förslaget, när det klubbats, ger fortsatt utrymme för innovation och utveckling - och att det införs ett särskilt stöd för journalistik i områden som är underbevakade eller inte bevakas alls. Det är viktigt att medieljuset når in i alla vrår av Sverige. Lokaljournalistik är oerhört viktig för den lokala självbilden och identiteten och för människors tillhörighet. Journalistik sliter inte isär samhället, det bygger ihop det.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons