Debatt

Ständiga strömavbrott på Lister!

Debatt Artikeln publicerades
Efter en eller flera timmar kommer strömmen tillbaka.
Foto: Victor R. Caivano
Efter en eller flera timmar kommer strömmen tillbaka.

Tyvärr kan vi inte längre lita på elförsörjningen från e.on, som äger elnätet på Lister. Sedan i höstas har vi haft otaliga elavbrott. Det är mycket irriterande och frustrerande. Vi har på grund av alla möjliga elprylar i huset blivit mycket beroende av en säker elförsörjning. När det inte fungera blir det stora problem.

Elavbrotten handlar om att e.on har ett föråldrat elnät för Torsö och Sillnäsbyn (och kanske fler områden här). Det är gammalt och inte dimensionerat för dagens behov. Vid varje tillfälle med hög belastning går säkringarna i Mjällby eller var de nu finns någonstans.

Sedan i höstas har vi haft så många elavbrott att vi tappat räkningen. Men det handlar nog om 20 stycken kortare och längre avbrott på grund av tekniska fel, som det heter från e.on. Efter en eller flera timmar kommer strömmen tillbaka. Men då blir det så hög belastning att säkringarna ryker igen. Ny väntan på att strömmen ska komma tillbaka.

Sydkraft ägde elnätet här och köptes upp av det tyska företaget e.on, som ägs av tyska kapitalister. De har inget större intresse av att plöja ner pengar för att uppgradera nätet här till erforderlig standard. De kör så länge det går och riskerar inte att mista kunder på grund av allt trassel. Vi sitter sas fast i deras ledningar och kan inte välja någon annan nätoperatör. Därför har e.on inget incitament att garantera elförsörjningen utan avbrott.

1996 beslutade politikerna i riksdagen att avreglera elförsörjningen i landet. Det skedde genom att skilja på elnäten och elhandeln. För elhandel finns nu 100 olika bolag att välja mellan. Men konkurrensen fungerar inte för elnäten, där vi har lokala monopol. Detta har lett till att priset på elnätsabonnemangen har stigit med 40 - 50 procent i landet sedan avregleringen. Och samtidigt gäller för oss på Lister att e.on ändå inte kan garantera elförsörjningen. Detta är inget mindre än en skandal.

Jag har talat med e.on ett antal gånger och de beklagar, men inget händer för att uppgradera och förbättra nätet. Beklaga kostar inget, men elavbrotten kostar oss konsumenter. Där har vi resultatet av den fina reform som politikerna gav oss!

Vad vi alla drabbade nu bör göra, är att klaga hos energimarknadsinspektionen (www.ei.se) så kan det tänkas att denna statliga myndighet kan få e.on att bättra sig. Det är vårt enda hopp! Så som systemet nu är.

Alf Ronnby

 

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.