Debatt

Satsa på vägar i stället för kameror!

Debatt Artikeln publicerades
 Trafikverket visste redan i början av 1990-talet efter försök att fartkamerorna inte fungerade.
Foto: Marcus Ericsson/TT
Trafikverket visste redan i början av 1990-talet efter försök att fartkamerorna inte fungerade.

Trafikverket har i alla tider propagerat för att fartkamerorna räddar liv. I själva verket skördar kamerorna liv. Satsa på bra, snabba och säkra vägar i stället!

Nästa år ska det finnas 2250 verkningslösa och integritetskränkande fartkameror i Sverige. Exempelvis ska ”kostigen” (väg 15) mellan E22 Pukavik och Olofström begåvas med 18 nya kameror.

Enbart i fjol sattes det upp 250 nya ”trafiksäkerhetskameror”. Resultat: dödsolyckorna i trafiken ökade med 28 procent! Från 253 döda (2017) till 324 döda (2018). 250 fler fartkameror gav sålunda 71 fler trafikdöda.

Förklaringen är enkel. Fartkamerornas syfte är att tvinga trafikanterna att krypa fram på dåliga vägar. I stället för att staten investerar i bra, säkra och snabba vägar. Kamerorna konserverar därmed ett ålderdomligt, underdimensionerat och trafikfarligt vägnät.

Så här har det hållit på år efter år. Sämre och sämre vägar, fler och fler fartkameror. Till slut höll det inte. Verkligheten kom ikapp Trafikverket i form av den största procentuella ökningen av trafikdödsolyckor i svensk historia.

Trafikverket visste redan i början av 1990-talet efter försök att fartkamerorna inte fungerade. Ja, hastigheten sjönk vid kameran. Nej, kamerorna minskade inte antalet olyckor totalt sett. Olyckor är oavsiktliga och kan inte övervakas bort.

Om Trafikverket/riksdagspolitikerna i stället för att slänga bort miljarder skattekronor på meningslösa fartkameror satsade på bättre, säkrare och snabbare vägar hade dödsolyckorna minskat och människoliv sparats.

Att bygga bra väg är en god investering för samhället. För varje krona som satsas får staten tillbaka två kronor tack vare snabbare och säkrare transporter. Statistik över Europa visar att länder som satsar på infrastruktur automatiskt ökar sin bruttonationalprodukt till hela folkets fromma.

Trafikverket vill naturligtvis hålla tyst om att dödsolyckorna rekordökat, fartkamerorna har motsatt effekt och att myndighetens trafiksäkerhetsarbete misslyckats fullständigt.

I stället skickar Trafikverket ut imbecilla ”topplistor” över vilka kameror som fotograferat flest fortkörare, vilket korkade media publicerar. Som om kamerornas uppgift var att tävla mot varandra.

Detta är total idioti. Varje fartkamera är igång ungefär en timme i veckan. Vilken kamera som helst kan bli ”vinnare” genom att vara aktiverad längre tid.

För övrigt är det bara en tredjedel av de fotograferade som åker fast på grund av problem med identifiering av föraren. Det räcker med att fälla ner solskyddet för att komma undan. Motorcyklister och utländska förare klarar sig automatiskt. Ingen annan myndighet eller företag skulle acceptera ett system med så dålig verkningsgrad.

Trafikverket har i alla tider propagerat för att fartkamerorna räddar liv. I själva verket skördar kamerorna numera liv. Varje fartkamera som sätts upp i Blekinge och övriga Sverige är ett monument över denna tragedi.

Peter Öjerskog

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.