Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Så kan Karlskronas centrumhandel räddas

Genom att Karlskrona förlorade titeln ”Årets stadskärna 2019” finns det fortfarande hopp om att centrumön Trossö kan räddas från att bli spökstad. Här är mitt förslag för att välkomna bilägarna tillbaka till Karlskrona centrum.
Publicerad 27 maj 2019
Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Låt gågatorna Ronnebygatan och Borgmästaregatan vara renodlade gågator under sommaren maj-september.
Låt gågatorna Ronnebygatan och Borgmästaregatan vara renodlade gågator under sommaren maj-september.Foto: Staffan Lindbom

Skrota alla p-mätarna på Trossö, Björkholmen, Pottholmen – och Kungsmarken. Avskaffa ”Trossö-Björkholmen-Pottholmen-kortet”. Det räcker med att Karlskronaborna betalar världens näst högsta skatter (efter Danmark) för att parkera på stadens gator och torg. Inför parkeringsskiva i stället. Det fungerar utmärkt i Ronneby, Sölvesborg och Olofström. Genom avgiftsfri parkering kan centrum konkurrera med stormarknaderna i förorterna och Karlskronas centrumhandel får en enorm konkurrensfördel mot Kalmar, Växjö och Kristianstad.

Ge parasitbolaget Securitas och deras hysteriskt nitiska parkeringsvakter sparken (15 500 p-böter i fjol!). Anställ i stället en kommunal parkeringsguide vars uppgift är att bötfälla de som uppenbarligen missbrukar p-systemet, inte de som råkar komma fem minuter försent eftersom det var lång kö i charken.

Annons

Genom sitt stora torg och breda gator har Trossö möjlighet att ha många p-platser (fler är Köpenhamn!). Jag har i tidigare debattartikel visat hur 500 nya p-platser kan skapas på Trossö och därmed undanröja bristen. Därmed fullföljer man också kommunfullmäktiges beslut om att fler p-platser ska skapas i Karlskrona centrum.

Det är idiotiskt att ha städhalvdagar en dag i veckan när gatorna bara städas en gång om året, på våren då vinterns sandning ska bort. Gör som förut: spärra av en gata i taget när det är dags för årliga städningen. Därmed ökar antalet p-platser på Trossö med tio procent. Det är kommunen som ska serva medborgarna, inte tvärtom. Karlskrona är förvisso Sveriges snöfriaste stad, men skaffa frontmonterade snöslungor på lastbilarna så att snön tas upp i stället för att plogas åt sidan.

Framför allt Urmakaren utnyttjas för dåligt. Omkringliggande fastighetsägare borde avtala om billiga årsavgifter för sina hyresgäster. Affärerna borde sponsra ett par timmars gratis parkering för handlande. Utveckla garaget genom att införa exempelvis bilvård och begagnad bilförsäljning, precis som Bilsportgaraget i Solna i Stockholm.

Låt gågatorna Ronnebygatan och Borgmästaregatan vara renodlade gågator under sommaren maj-september då folk kan sitta ute och äta. Men gör dem till gåfartsgator med parkeringsmöjligheter under resterande sju månader då klimatet är bistert. Detta har småländska Nybro genomfört. Hälften av affärerna ökade försäljningen, ingen tappade.

När Karlskrona blivit bilvänlig igen är staden värdig att vinna ”Årets stadskärna”, särskilt med det nya fräcka kulturhuset!

Peter Öjerskog, Karlskrona/Pattaya

Annons
Annons
Annons
Annons