Debatt

Miljövänligt tips till Blekinges och Skånes järnvägar

Debatt Artikeln publicerades
Det hade blivit betydligt smidigare att ta sig från Blekinge och upp på Sveriges västsida Halland/Göteborg.
Foto: Ebba Sund
Det hade blivit betydligt smidigare att ta sig från Blekinge och upp på Sveriges västsida Halland/Göteborg.

Apropå branden i Hässleholm så aktualiserar det frågan om dubbelspår mellan Hässleholm och Kristianstad som trafikverket ämnar bygga för att öka framkomligheten. Det är väl i och för sig bra, men det är bortkastade pengar.

Det hade för Skånes och Blekinges del varit mycket bättre att bygga en ny järnväg med sträckningen Kristianstad –Tollarp-Hörby-Lund. Det hade förkortat pendlartiden för Blekingebor och Bromölla/Kristianstadområdet med cirka en timme om dagen. Det hade gjort Kristianstad betydligt mer attraktivt för pendlare från Malmö/Lundregionen. Det hade gjort Skåne betydligt mindre sårbart eftersom trafik då kunde lagts om över Kristianstad-Karlskrona och vidare. Med den här lösningen kunde Öresundstågen och godstågen gå den vägen och Pågatågen den nu befintliga vägen, då hade man ökat framkomligheten på ett radikalt sätt och man hade sluppit omvägen över Hässleholm samt att det hade blivit betydligt smidigare att ta sig från Blekinge och upp på Sveriges västsida Halland/Göteborg. Detta borde vara ett riktigt miljövänligt alternativ. Eller?

Bengt Nilsson, Näsum

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Blekinge Läns Tidning och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.