Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Höghastighetståg inte lösningen

Regeringen satsar stort förtroendekapital i att bygga ut en höghastighetsbana genom Sverige. För oss som bor i Blekinge och den sydöstra delen av Sverige löser detta inte våra kommunikationer med tåg.
INFRASTRUKTUR • Publicerad 18 december 2017
Detta är en insändare i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
”Moderaterna vill prioritera den järnväg vi redan har. Kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet,” skriver Carl-Göran Svensson (M).
”Moderaterna vill prioritera den järnväg vi redan har. Kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet,” skriver Carl-Göran Svensson (M).Foto: Staffan Lindbom

Vi har i dag en järnväg som är hårt överbelastad med trafik. Men detta beror på att det finns flaskhalsar på vissa ställen i systemet. Detta löser man inte med att bygga ett nytt spår mellan Stockholm och Malmö. Vi får inte bättre förbindelser till Malmö, Köpenhamn eller Göteborg med en sådan utbyggnad.

Om detta spår skulle byggas blir resandet mycket sämre för oss i sydost än med dagens förutsättningar. Problemet är att det inte finns tillräckligt med spår i Malmö och Stockholm för att dessa höghastighetståg ska komma in i respektive bangård. Då uppstår problemet med vem ska ha företräde när det blir kö på banan, för några nya finns inte möjlighet att bygga eller planer för enligt olika utredningar som är gjorda.

Annons

I dag tar det lika lång tid med tåg till Malmö som med bil och det kommer att ta ännu längre tid när höghastighetstågen kommer i trafik om det blir verklighet.

Vi vet att Skånetrafiken vill införa fler tågstopp, det kan innebära tolv minuter längre restid från Blekinge till Malmö/Köpenhamn. Det är inte längre tågtider vi vill ha, det är snabbare förbindelser.

Man kan fundera på vilket miljötänk regeringen Löfven och dess miljöminister Skoog har. Moderaterna vill prioritera den järnväg vi redan har. Kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet. Det regionala pendlandet och industrins behov av pålitliga godstransporter ska stå i centrum. Fokus bör ligga på de sträckor där kapacitetsbristerna är som störst.

Carl-Göran Svensson (M)

Andre vice ordförande Trafiknämnden

Region Blekinge

Annons
Annons
Annons
Annons