Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Hamnsatsning på djupt vatten

Det har nu gått dryga fem år sedan Karlskrona kommun beslutade att sälja en större del av Verköhamnen till Stena Line Scandinavia AB.
STENA LINE • Publicerad 3 november 2017
Detta är en insändare i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

För hanteringen i hamnen bildades ett gemensamt ägt bolag, KBT, Karlskrona Baltic Port AB, för terminaloperationen, det vill säga lossning och lastning av fartygen. I bolaget fick Stena Line Scandinavia en större ägardel än Karlskrona kommun.

Förhoppningen från kommunens sida var naturligtvis att Verköhamnen, med Stena Lines kompetens inom hamn och sjöfart, skulle utvecklas och att fler rederier skulle knytas till hamnen. Hittills har inget annat rederi kommit till Verköhamnen.

Annons

Karlskrona fick dryga 100 miljoner kronor av Stena Line för del av Verköhamnen. Vad har då kommunen för intäkter på verksamheten?

1. Hamnavgifter för fartyg, passagerare och fraktenhet. Fastställs av kommunen i förhandling med Stena Line.

2. Hanteringskostnader för trailer, där förhandlar Stena Line med sig självt i egenskap av majoritetsägare i Karlskrona Baltic Port.

I det av EU, Trafikverket och Karlskrona kommun investerade projektet för intermodal trafik mellan Verköhamnen och Alvesta, och vidare i Sverige och Norge, syns inga rörelser av trailers/containrar på järnvägen. Projektet har sammanlagt kostat ovan nämnda myndigheter 1 000 miljoner kronor och Stena Line syns vara helt ointresserat av att driva en övergång till mer trafik till och från Verköhamnen på järnväg.

Polska åkerier har naturligtvis inget intresse av att sätta trailers på järnväg eftersom deras affärsidé är att köra landsväg med låga vägavgifter i Sverige. Lägg därtill att de dragbilar som har mest utsläpp av CO2 och NOx hamnar i Sverige och de med de bästa värdena hamnar i Tyskland där man har en utsläppsrelaterad beskattning.

Karlskronas hotell och affärer har små intäkter från de polacker som kommer till Karlskrona. Dels har de ofta prompt returbiljett, det vill säga ingen övernattning, och dels har de ofta skaffning med sig från färjan varför inköpen minimeras. Att Stena Line dessutom skeppar över polska turistbussar för att köra omkring med i närområdet ger knappast några intäkter för Karlskronas turistbussar, kommunala eller privata. Polackerna är en stor turistgrupp i Sverige men ligger längst ner på listan av turister när det gäller hur mycket de spenderar här.

Det är dags för Karlskrona kommun att sätta tryck på Stena Line och få utväxling på investeringen som kommunen gjort. Det är vad kommuninvånarna borde kräva. Tyvärr ligger nu linjens ledning i Polen och då kommer inte Karlskrona kommuns eller Sveriges intresse i första rummet.

Capt em

Annons
Annons
Annons
Annons