Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Mimmi Karlsson-Bernfalk: Därför står BLT bakom #vistårbakom

Äntligen är vi igång med BLT:s kampanj #vistårbakom. Den är en av våra viktigaste satsningar under BLT:s 150-årsjubileum, som pågår under hela 2019
Mimmi Karlsson-BernfalkSkicka e-post
UTGIVARKRÖNIKA • Publicerad 22 februari 2019
Mimmi Karlsson-Bernfalk
Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
170329 CAPTION
170329 CAPTIONFoto: Staffan Lindbom

#vistårbakom är en kampanj som sätter ljuset på en för samhället helt avgörande fråga - ifall alla får plats på sina egna villkor. Oavsett vem du älskar, vilket kön du tillhör och var du har dina rötter ska du ha rätten att höra till och att få vara delaktig. Det är viktiga förutsättningar för ett öppet, välkomnande och demokratiskt samhälle. Just ett sådant samhälle som BLT vill värna och vara en del av.

Därför behövde jag inte fundera särskilt länge innan jag sade ja till förslaget om att under hela våren, med Karlskronas Prideparad den 2 juni som storslagen final, ha ett extra fokus på jämställdhet, mångfald och inkludering genom #vistårbakom.

Annons

Annars är det ingen självklarhet att en morgontidning genomför den här typen av kampanjer där också redaktionen involveras. Man ska ha respekt för risken att läsarna tycker att tidningen byter skepnad och roll, att den går från att vara rapportör till att uppfattas som en aktör. Något som skulle kunna påverka synen på tidningens objektivitet.

Kvällstidningarna har en helt annan tradition av kampanjjournalistik och är duktiga på den typen av publiceringar utan att tappa den journalistiska kompassen. Jag känner mig trygg med att också BLT:s redaktion kan navigera rätt genom den här satsningen, eftersom det är vi själva som håller i taktpinnen. Ingen utomstående styr oss.

Jag tror dessutom att lokaltidningen måste vara beredd att ta en än mer aktiv roll i närsamhället framöver. Det går att kombinera rollerna som kritisk granskare och som samhällspart. Det motsatta, att tidningen fjärmar sig för mycket från läsarna och det som pågår utanför redaktionsfönstret, vore betydligt mer problematiskt. Journalister måste vara delaktiga i det samhälle de ska rapportera om.

Med #vistårbakom får vi möjlighet att öka kunskapen kring jämställdhet, mångfald och inkludering. Vi får också chansen att i bland annat annonser lyfta fram personer som visat stort engagemang för de frågor som kampanjen kretsar kring. Personer som kan inspirera och fungera som förebilder för andra.

#vistårbakom har en egen undersida på blt.se och går givetvis också att följa i sociala medier, både via Instagram och Facebook. Där kan ni till exempel ha koll på de evenemang som BLT är delaktig i under våren under logotypen #vistårbakom. Redan nästa vecka märks kampanjen när HIF Karlskrona möter AIK Handboll på hemmaplan. Och den 8 mars är vi med när Kvinnojouren har final för sin kampanj #jag ser. Men det kommer mer. Håll utkik!

Kampanjen hade inte blivit verklighet utan vår hängivne projektledare Mattias Boman, som är ett nytt ansikte på BLT och är den som dragit i alla trådar och sytt ihop alla delar till en helhet. Han har även engagerat elever på Hyper Island som varit med och utvecklat kampanjloggan och hela den grafiska profilen. Se där, flera lokala krafter som samverkar för att försöka göra samhället lite bättre.

Trevlig helg!

Annons
Annons
Annons
Annons