Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Debatt

Bygg supercykelväg mellan Lindesnäs och Trossö

Rent konkret, nu när man avser att förändra den södra delen av infartsleden och samtidigt har behov av att förbättra andra delar av leden, är det ett perfekt läge att även ta ett helhetsgrepp kring cykelvägsfrågan.
Publicerad 23 juli 2019
Detta är en opinionstext i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Karlskrona kan bli en cykelstad som Köpenhamn, skriver Peter Christensen (L).
Karlskrona kan bli en cykelstad som Köpenhamn, skriver Peter Christensen (L).Foto: Magnus Andersson/TT

Läser om de vällovliga satsningar för att fler ska välja cykeln före bilen i Karlskrona. Det är bra punkter som lyfter cyklandet, frågan är om det räcker. En reflektion är att vi har givit bilen ett mycket stort företräde. Med en motorväg ända in i centrum för bilar, samtidigt hänvisar vi cyklister och kollektivtrafik till den gamla infartsleden eller för cyklister andra krokiga alternativ. Egentligen borde det vara tvärt om. Kollektivtrafik och cyklar borde lyftas upp på så vis att det är utifrån dessa trafikslag som vi planerar framtidens transporter. Det är i praktiken svårt men samtidigt nödvändigt om vi vill lyfta fram dessa miljövänligare alternativ. Vi gör ett val, när vi väljer transportmedel, det ska vara smidigt, snabbt, enkelt och säkert. I dag är det fördel bilen.

Karlskrona kan bli en cykelstad som Köpenhamn, vi kan om vi vill, men det kräver lite större satsningar. Här vill jag särskilt lyfta fram sträckan Lindesnäs och Trossö. En sträcka som för cyklister inte är optimal. Beroende på alternativt vägval som cyklisten väljer, finns det lömska utfarter, folksamlingar vid busshållplatser, fotgängare, skarpa svängar, men även parkerade bilar och arbetsfordon.

Annons

Det planeras och byggs allt fler supercykelvägar i Sverige. Andra länder har kommit längre, som exempelvis Nederländerna där de kallas "fietssnelwegen", och Danmark "cykelsuperstier".

Rent konkret, nu när man avser att förändra den södra delen av infartsleden och samtidigt har behov av att förbättra andra delar av leden, är det ett perfekt läge att även ta ett helhetsgrepp kring cykelvägsfrågan. En snabb, säker, rak supercykelväg mellan Lindesnäs och Trossö är en offensiv miljömässig framtidssatsning, när fler väljer cykeln till och från skola, jobbet eller annat ärende på Trossö.

Peter Christensen (L)

Nättraby

Annons
Annons
Annons
Annons