Blekinge

Polisen stoppade lastbil som var rena dödsfaran

Den tolv ton tunga lastbilen var rena dödsmaskinen. Styrleden i dragfordonet var ihopsatt med ett spännband som hade kunnat brista när som helst.

– Chauffören visste mycket väl om det, men hävdade att han kunde köra ändå. Och det gjorde han också när vi lämnat platsen, trots körförbud, säger trafikpolis Stefan Palm.

Blekinge
Chaufför smet. Trots att trafikpolisen Stefan Palm belade den livsfarliga lastbilen med omedelbart körförbud, smet chauffören så fort poliserna lämnat platsen.
Foto:
Spansk flagga.
Foto:
Foto:
Dödsmaskin. Så kallar trafikpolisen Stefan Palm den lastbil där styrleden var provisoriskt lagad med ett spännband som kunde brista när som helst.
Foto:
Foto:
Foto:
många brister. Poliserna som inspekterar tunga fordon hittar ofta en rad brister. Däck, bromsar och dåligt förankrad last är inte ovanligt. Brister som ka få förödande konsekvenser i trafiken.
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Han och kollegerna får se en hel del fordon med mer eller mindre allvarliga brister när de gör kontroller. Men det här fallet som inträffade i Fågelmara var ändå något av det farligaste de hittills stött på:
– Det pratas ju mycket om rattfylleri och så men den här lastbilen hade man inte heller velat möta på vägen. Hade det där spännbandet, som dessutom var i ganska dåligt skick i sig, gått av så hade han helt enkelt tappat högerhjulet och helt förlorat kontrollen över lastbilen, berättar Stefan Palm.

Det var han och kollegan Michael Johansson som bestämde sig för att åka upp till Fågelmara en kväll i början av förra veckan. De ställde sig vid grusplanen vid E 22 där det finns gott om plats att vinka in större fordon. Och det första de tog in var en så kallad trailerdragare, registrerad utomlands.
–Vi upptäckte direkt den trasiga styrleden och såg att den var ihopsatt med spännband. När vi plockade bort det så ramlade styrstaget ned i backen. Vi satte körförbud direkt, så kallad spansk flagga, och sa till chauffören att den måste bogseras till verkstad eller repareras på rätt sätt på plats. Dessutom fick chauffören 3000 kronor i böter.

Chauffören, som pratade hyfsad engelska, berättade att han kört en last från Helsingborg till Kalmar utan några som helst problem. Han var helt medveten om spännbandet, men tyckte inte att det hindrade körning.
– Vi lät det ju stå där med grejerna på backen. Sedan var vi tvungna att ge oss av. Men senare tyckte kollegan att vi skulle kolla om han stod kvar med lastbilen.

När poliserna kom ut en andra gång, var både chaufför och lastbil borta. De skickade omedelbart ut registreringsnumret och chaufförens identitet via polisens kommunikationscentral. Blekingepoliserna sökte också igenom industriområden i Kallinge eftersom chauffören uppgett att han skulle hämta gods där.
– En sådan bil måste stoppas. Det här var en veritabel dödsmaskin, utan tvekan, säger Stefan Palm.
Dessvärre lyckades troligen chauffören ta sig ur landet med den livsfarliga lastbilen.

Fotnot:
Spansk flagga kallas det märke som trafikpolisen klistrar på ett fordon som belagts med körförbud. Märket är gult med rött kors, spanska flaggans färger.