”JAG VILL HA UPPRÄTTELSE”

Blekinge ,
Statistiken säger att kvällstidningarna är de mest syndiga. En sammanställning från 2009 visade att Aftonbladet bedömdes ha brutit mot pressetiken 253 gånger – i tio procent av PON:s fällda fall under 40 år. Expressen var då tvåa med 183 gånger.
Foto:

Det händer att någon känner sig illa behandlad i en artikel.

Då finns alltid möjligheten att vända sig till pressombudsmannen, som kan se till att tidningen klandras.

Artikeln publicerades 2 maj 2016.

De allra flesta verkar tycka att det är en sorts upprättelse att få rätt mot en tidning – att den fälls och måste publicera beslutet. Starkt ord, kanske. Straffet står möjligen inte riktigt i proportion till ­skadan. Men något verkar det ­åtminstone betyda.

– Det är klart att det gjorde. För mig var det ju det allting handlade om, sa exempelvis Ola Lindholm från Karlshamn i en Dagens ­nyheter-intervju efter att Expressen i ett uppmärksammat fall ­klandrats för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Lindholm vände sig till Allmänhetens pressombudsman (PO) sedan kvällstidningen sommaren 2011 namngivit tv-kändisen innan det fanns belägg för att han varit ­skyldig till ringa narkotikabrott.

PO tar ställning till klagomål från den som känner sig drabbad – namn­given eller utpekad på annat sätt. Det måste handla om en tryckt tidning som kommer ut med minst fyra nummer per år. Inte ­radio eller tv, men däremot vissa pressetiskt bekännande ­nättidningar. Och det upplevda övertrampet ska ha skett de senaste tre månaderna.

Antingen tar PO då upp ärendet och skickar det till Pressens ­opinionsnämnd (PON) för beslut, eller så kan anmälaren senare ­begära att PON överprövar PO:s avslag. För så är det – det är vanligt att PO anser att protesterna inte är motiverade.

I ett nästa steg får de båda ­parterna yttra sig innan nämnden under något av sina 15 årliga sammanträden kommer fram till ett avgörande. Nämnden består av både branschfolk och representanter för allmänheten, samt en ordförande som traditionellt har domarbakgrund.

PO och PON är väldigt ofta ­överens i bedömningen – som i fällande fall handlar om att en tidning ”åsidosatt” pressetiken, alternativt ”brutit” eller ”grovt brutit” mot den.

I fallet Ola Lindholm kom PON också fram till att det Expressen skrivit innebar allvarlig skada för honom. Tidningen fälldes, vilket utöver publiceringsplikten innebar en avgift på tiotusentals ­kronor till PON.

Lindholm har flera gånger ­påpekat att han numera ser det hela som passerad historia, och han hälsar att han inte ytterligare vill kommentera. Men rätt, det fick han.

Tack vare pressombudsmannen och pressens opinionsnämnd.

BLT i morgon: Pressfriheten i världen

I tidigare delar: ansvarig utgivare (25/4), pressetik (26/4), yttrandefrihet (27/4), meddelarskydd (28/4), nyhetsvärdering (29/4), vardagsdemokrati (30/4).