”Jag är faktiskt inte bilintresserad”

Karlskrona Artikeln publicerades
I garaget i föräldrahemmet pågår renoveringen av en Saab 93 A från 1957. – Den här skulle bli mitt sista projekt, säger Anders Källquist innan han blickar ut mot parkeringen där hans nya Saab 92 från 1954 står och väntar på kärlek.
Foto:Marcus Palmgren
I garaget i föräldrahemmet pågår renoveringen av en Saab 93 A från 1957. – Den här skulle bli mitt sista projekt, säger Anders Källquist innan han blickar ut mot parkeringen där hans nya Saab 92 från 1954 står och väntar på kärlek.

Han har ägt närmare 100 Saabar under 51 års tid.

I föräldrahemmets garage renoverar han vrak till nyskick.

Anders Källquists livslånga kärlek till Saab har inte sinat.

Allt började med en Saab 93 A som s Källquists pappa Bengt köpte 1958. Det var en årsmodell -57 som sedan gick i arv till Anders bror Rolf som tävlingskörde med den till 1966 då Anders fick ta över den.

Två är senare bytte Anders bort sin första bil, en Opel Kapitän, mot en halv Saab 96.

– Jag fick framhalvan av bilen och min bror hade bakhalvan av en likadan bil liggandes på tomten. Vi drog ut båda delarna framför vårt hus och svetsade ihop dem till en hel bil, säger Anders Källquist.

Han voltade med bilen när han körde lite snabbt runt en fabrik i närområdet.

– Det var bara att plocka fram gummiklubban och slå ut bucklorna i taket, säger Anders Källquist.

Det är främst intresset för Saabs tävlingshistoria som lockar Anders. Han har själv tävlingskört och genomförde sin första tävling 1968. Det sista loppet körde han 1995.

Efter en tids fundering kommer Anders fram till att han äger sju Saabar just nu.

– Den grå hade jag nästan glömt bort när museet ringde och frågade om jag ville ha tillbaka den, säger han och skrattar.

Det är en Saab 93 B från 1959 som i tre års tid stått inne på förlag Albinsson och Sjöbergs bilmuseum.

En snabb blick in i garaget i föräldrahemmet som Anders tagit över visar hyllmeter med verktyg och reservdelar till Saabs olika modeller. Den nu pensionerade Anders Källquist var lastbilschaufför till yrket och meckandet med bilar är helt på hobbynivå.

– Jag har lärt mig själv tillsammans med min bror och det är ingen som slår mig på fingrarna med det här, säger han.

En röd Saab 93 A från 1957 står inne i garaget. Anders hämtade den i Göteborg i oktober 2016 och då var bilen bara ett skal.

– Det fanns ingen inredning eller någonting, säger han.

Nu arbetar han med elen på bilen och försöker omvandla batteriets tolv volt till de sex volt som krävs för att styra färdriktningspilarna.

– Det finns inga blinkers på bilen, det är pilar som gäller, säger Anders Källquist.

Han gissar att han tillbringar i genomsnitt åtminstone två timmar om dagen i garaget. Tanken var att bilen från Göteborg skulle bli det sista stora reparationsobjektet.

– Men...

Det finns alltid ett men.

Anders Källquist tittar ut mot parkeringen utanför där en Saab 92 från 1954 står lastad på ett släp.

– För några veckor sen hittade jag den ståendes i en lada i Tingsryd och där hade den stått sen 1979, berättar Anders Källquist.

Nu har arbetet påbörjats med att hitta reservdelar för att färdigställa bilen. Anders är hoppfull för motorn startade och han tror att växellådan är i bra skick.

– Jag har redan hittat en donatorbil med en kofångare i nyskick och balkar och golv har sett nästan likadana ut från 1950-talet till 1980-talet, säger Anders Källquist.

Två gånger i veckan samlas det ett gäng Saabentusiaster hemma hos Anders. När BLT kommer på besök är Kenneth Nilsson och Kenth Mattisson där med sina Saabar.

Kenth Mattisson har med sin Saab 96 från 1972 och Kenneth Nilsson sin Saab 97 Sonett III från 1972. Kenneth har köpt Sonetten av Anders.

– Det är en riktigt rolig bil att köra men jag ångrar inte att jag sålde den, säger Anders Källquist.

Det är lätt att tro att Anders Källquist är en biltok av rang men det dementerar han.

– Jag är faktiskt inte bilintresserad, eller hur? säger han och tittar på Kenth och Kenneth.

– Det stämmer, han kollar aldrig på andras bilar, säger Kenneth Nilsson med ett skratt.

Vad hände då med Anders Källquists pappas första Saab?

– Den köpte Saab tillbaka 1998 och gav i 70-årspresent till rallyföraren Erik Carlsson, mer känd som ”Carlsson på taket”, säger Anders Källquist.

Fakta

Saabar som Anders äger nu

Detaljer om två av Anders sju Saabar.

Saab 92 -54

Första personbilen från Saab.

Den hade en tvärställd tvåtaktsmotor med 28 hästkrafter.

Dörrarna öppnades bakåt, tvärt om mot dörrarna på dagens bilar.

Saab 95 - 68,

En V4 motor med 65 hästkrafter.

Den sjusitsiga bilen hade gått 6 300 mil när Anders köpte den 1998. Han använder den som bruksbil och den har nu gått drygt 16 000 mil.

Visa mer...