Blekinge

Idrottande barn äter för lite

När Nina Andersson utbildade sig till kostrådgivare upptäckte hon ett fenomen:
Den stora förvirringen kring vad man ska äta för att må bra.
Och vad gäller idrottande barn är okunskapen om möjligt ännu större.
– De flesta äter alldeles för lite, säger fembarnsmamman.

Blekinge
Lika gott som godis kan ett läckert fruktfat vara.
Foto:
Nina Andersson är utbildad kostrådgivare och idrottsmamma. Hemma hos henne snackas det mycket om mat. Något döttrarna Miriam och Frida bara tycker är roligt.
Foto:
Frida, 8 år, och hennes syskon älskar de syrade grönsakerna. Speciellt morotsbitarna.
Foto:
Foto:
Hemma hos Nina Andersson är alltid en groddodling på gång.
Foto:

Nina Andersson anar ett regelrätt kaos kring det här med mat och olika dieter. Och alla glassiga TV-program gör knappast saken lättare.
– Herregud, man kan inte ens ha en middag hemma klockan halv åtta utan att det ska vara värsta trerättersmenyn. Bara fredagsmyset har blivit en egen liten industri, säger fembarnsmamman från Jämjö.
Hon skulle gärna skulle se fler TV- kockar som lagade god och näringsriktig vardagsmat för vanligt folk.
För det är just det allting handlar om; en slags grundläggande matkunskap där man äter mat från hela kostcirkeln, många olika färger på grönsakerna samt är försiktig med sockret och det onyttiga, mättade, fettet.
– Det behöver inte vara krångligare än så.
Hemma hos familjen Andersson är det mycket matprat, speciellt sedan mamma Nina utbildade sig till kostrådgivare förra hösten.
Det märks att hennes barn tycker att det är roligt att snacka mat.
När BLT kommer på besök hugger barnen Frida, 8, Martin, 10, Miriam, 22 och "lånebarnet" Felix Nilsson, 10, in på fruktfatet
Det skojas friskt om Ninas groddodlingar, som alltid tar plats i skafferiet och som hon säger är världens bästa mineral- och energikick på mackan.
– Fast när ni inte är här äter vi godis, skojar Martin. Och får medhåll av sin mamma.
– Visst gör vi det. Vi äter både godis och kakor ibland. Det hade ju inte varit roligt att vara slav under maten. Men samtidigt tycker jag att barn ska vara medvetna om att deras kroppar behöver annat än sötsaker och att den som bara äter massa tomma kalorier inte får plats med det som är nyttigt.
Som fotbollsmorsa i Jämjö Goif har Nina Andersson tagit upp kosten som ett minst lika viktigt diskussionsämne som hur man förebygger skador.
Efter det får hon ofta frågor av andra idrottsföräldrar. En del klurar på om man överhuvudtaget ska äta några kolhydrater. Andra undrar varför deras barn är överviktiga trots att de aldrig får ta om av maten.
De senare blir klart konfunderade när Nina svarar att det förmodligen är det som är problemet; att barnen inte äter tillräckligt mycket och ofta.
Enligt Nina Andersson har ungdomar god kunskap om hur de ska träna för att bli duktiga i sin idrott, men de har förvånansvärt dålig koll på kostens betydelse.
De förstår inte att om de slarvar med maten tar kroppen fra?n energireserverna som lagrats i musklerna. Då bryts muskelmassan ner i sta?ller fo?r att byggas upp och tra?ningen fa?r helt motsatt verkan. Dessutom ökar risken för skador.
– Många förlitar sig på att frukost, skollunch och middag räcker. Men det gör det inte, speciellt inte om barnen idrottar. De måste äta fem mål, kanske sex, för att få i sig det de behöver, säger Nina.
Och konstaterar att det är lika illa med alla dessa tonårstjejer som toktränar för att bli smala och skippar näring som kroppen så väl behöver eftersom de tror att alla kalorier blir fett.
Det är, enligt henne, lika dumt som att hoppa över måltider.
Kroppen behöver nämligen ett jämnt intag, ungefär som en bil behöver fyllas på med bensin med för att inte hacka fram.
Att slarva med maten i skolan och äta något snabbt energigivande, till exempel en kexchoklad, innan träningen är därför inte speciellt smart.
– Man kanske kan hålla sig pigg under träningen, men blodsockret åker berg - och - dalbana och är mycket lägre när den snabba energin är förbrukad.
Och ett blodsocker som tillåts hoppa hit och dit är inte bra – varken för prestationsförmågan och välmåendet just nu eller i framtiden.
I värsta fall kan ett sådant matslarv leda diabetes typ 2, som också kallas åldersdiabetes.
Nu är det ett välkänt dilemma att unga hoppar över skolmaten.
Av den anledningen har Nina Andersson svårt att förstå varför man säljer så mycket sött i idrottshallarnas kiosker.
– Det första barnen frågar efter när de kommer till cupen är var kiosken är. Och efter matchen rusar de dit för att fira. Men jag tycker att det är märkligt att vi ska lära våra barn ett beteende som handlar om att trycka i sig så mycket godis att det som kroppen behöver inte får plats.
I hennes koncept är fortfarande den rejäla frukosten en av grundpelarna. Och här är gröt suveränt.
– Ägg är också bra mat, liksom lite mörkare mackor där man kan se vad de innehåller. Det är för övrigt en bra grundregel att ju mindre maten är processad, desto bättre är den, säger Nina och tipsar om fullkornsalternativen, till exempel vad gäller pasta och ris.
Att många unga har svårt med matlusten på morgonen är ett annat problem. Men här tror Nina Andersson att man som förälder får vara envis.
– Det går faktiskt att vänja sig. Men är det så att barnen mår illa av att äta på morgonen, testa lite långsamma kolhydrater innan de går och lägger sig, till exempel en tallrik fil med müsli. Och vill man göra frukosten lite fräschare kan man alltid pigga upp den med lite bär.
Hennes råd är att försöka äta så mycket som möjligt i skolan och ha med frukt till träningen.
– Man kan också ha ett kokt ägg i skolväskan.
Lite extra energi i form av nötter är heller ingen dum idé.
– Men det är kanske inte så bra att ta med sig in en idrottshall, där det kan finnas de som är allergiska. Då är pumpafröer bättre.
Efter träningen är det viktigt med nytt byggmaterial i stället för det som brutits ner, helst både kolhydrater och protein.
– Ett glas mjölk och en banan eller banan direkt efter träningen funkar alldeles utmärkt, säger Nina Andersson och tillägger att de föräldrar som serverat en stadig middag på kvällen, inte ska bli förvånade om deras idrottande unge hugger in på brödlimpan innan läggdags.
– Det är precis som det ska, säger hon.

Fotnot: På torsdag om två veckor kommer Nina Andersson och Nanne Olsson, testledare på Blekinge Health Arena, hålla i en temakväll om kost och motion. Läs mer på jamjogoif.se.