Hundförare hårt belastade

Karlskrona ,
Polisens långa körsträckor ökar skaderisken, menar facket.
Foto:

Efter omorganisationen kör poliserna längre sträckor. Det ökar skaderisken, menar facket.

Särskilt hundförarna är hårt belastade.

Artikeln publicerades 14 juni 2017.

I januari 2015 genomgick polisen en stor omorganisation som fick mycket kritik. Till följd av detta kör nu poliserna längre sträckor och tillbringar mer tid i sina bilar, något som ökar skaderisken. Det menar polisens fackförbund.

– Detta är en fråga som vi ständigt tar upp. Risken ökar inte enbart utifrån, med väglag och vilt utan beror även på hur länge du orkar vara alert i trafiken eller om du måste skynda dig till en kollega i underläge, säger Hans Olsson, ombudsman för arbetsmiljöfrågor på Polisförbundet.

Det är fortfarande oklart vad som orsakade den tragiska trafikolyckan då en polisman från Blekinge omkom natten till tisdag. Men klart står att de ingripande poliserna i hela landet har en hård arbetsbelastning och då särskilt de poliser som jobbar med hundar, menar Hans Olsson.

– Det ligger i sakens natur att det blir mer körande för dem i och med att hundarna är så pass eftertraktade. Belastningen blir så klart hård.

I dag finns drygt 400 polishundar i Sverige och hundarna används vid omkring 30 000 insatser varje år. Vid Polismyndigheten i Blekinges hundenhet tjänstgör fem hundar.

Ur arbetsmiljösynpunkt skiljer sig hundförarna åt från övriga poliser på så sätt att de ofta åker en och en på uppdrag, tillsammans med en eller ibland två hundar.

– I min värld ser jag gärna av säkerhetsskäl att de åker två och två. Men det är ingen enkel fråga, samtidigt får vi större spridning på de eftertraktade hundarna om de åker en och en.

Hans Olsson säger att alla poliser i den ingripande verksamheten utsetts för stress då de ständigt är på väg till en person i nöd eller panik som behöver dem.

– Det är svårt att vidta några kortsiktiga åtgärder då det i det stora hela handlar om personaltätheten. Har vi fler poliser ute så minskar så klart risken för att de ska behöva köra som galningar fram och tillbaka för att hinna.

Samtidigt har antalet uniformerade ingripande poliser minskat kraftigt och uppgår nu till 6 485 stycken, alltså 401 färre än den 1 januari 2015, då omorganisationen trädde i kraft. Bara i år har 278 ingripandepoliser försvunnit från gatan av olika skäl. Det visar en stor granskning gjord av Svenska Dagbladet.

– Vi har ett ansträngt personalläge. Men även om vi hade haft fler poliser ute, så minskar inte sträckorna, någon måste ju alltid finnas tillgängliga på de jobben ändå.

När Hans Olsson funderar kring olika lösningar på problemet nämner han ett system där man jobbar med responstider. Något som ännu inte görs i Sverige.

– Det innebär att man uppskattar hur lång tid det är rimligt att ta sig till en specifik ort. Det skulle kunna vara en lösning.