Expert varnar för farlig lastbilstyp

Blekinge ,
Vägteknikexperten Johan Granlund menar att de kortare EU-trailerekipagen, likt det i måndagens svåra olycka, är mer instabila och därför klarar vinterväglag sämre.
Foto:

"De blodigaste fordonen på de svenska vägarna."

Så beskriver vägteknikexperten Johan Granlund den typ av lastbilsekipage som var inblandad i måndagens kollision på E22.

Artikeln publicerades 10 januari 2017.

Det mesta tyder på att måndagens frontalkrock mellan en lastbil och en personbil på E22 vid Mörrum var en olycka. Enligt polisen har lastbilen gått utanför asfaltzonen och delvis ner i diket. När chauffören försökt räta upp det tunga fordonet har han fått kast och kört rakt genom mitträcket och träffat en mötande bil. Fenomenet kallas för "fällknivseffekt" och innebär att dragbilen viker sig mot släpet, vilket gör ekipaget i stort sett omöjligt att styra.

Johan Granlund, vägteknikexpert på analys- och teknikkonsultföretaget WSP, har studerat fenomenet och berättar att det främst drabbar EU-långtradare, så kallade "EU-trailerekipage":

– Men det är svårt att slå fast detta via vanlig olyckstatistik, eftersom svenska myndigheters statistik inte gör skillnad på olika typer av tunga ekipage utan enbart använder sig av samlingsbegreppet lastbil.

I Sverige får en långtradare, lastbil och släp, som kör inom landets gränser vara drygt 25 meter. I EU är den tillåtna maxlängden 16,5 meter, vilket har fått till följd att den tvåaxliga dragbilen, med kort hjulbas och påhängsvagn har kommit att bli den dominerande långtradaren på de europeiska vägarna. Grundkonstruktionen hos dessa ekipage gör att de lättare får kast samt har svårare att klara sig på halt underlag menar Johan Granlund.

Och han får stöd i en studie gjord vid Chalmers tekniska högskola för två år sedan. Där kunde man visa på att lastbilsekipage med en totallängd under 18,75 meter hade 27 procents högre olycksfrekvens på svenska vägar.

– Det gör EU-tradarna till de blodigaste fordonen på våra vägar, säger Johan Granlund, som tillsammans med logistikkonsulten Per Thomson skrivit en vetenskaplig uppsats på temat.

Arbetet presenterades vid den internationella lastbilskonferensen HVTT14 på Nya Zeeland tidigare i år, där den mottogs med stort intresse.

Nu hoppas Johan Granlund att det intresset ska smitta av sig till svenska och europeiska beslutsfattare så att de slopar begränsningarna på dragbilarnas längd. Men det räcker inte där:

– Trafikverket måste rimligtvis se över halkbekämpningen och de krav som ställs på vinterväghållningen, säger han.

För de två personer som färdades i den personbil som träffades av den skenande långtradaren är läget fortfarande allvarligt. Mannens tillstånd beskrivs som allvarligt men stabilt och han flyttades under tisdagen från sjukhuset i Kristianstad till universitetssjukhuset i Lund. Kvinnan vårdas fortfarande på Blekingesjukhuset i Karlskrona.

Den lastbilchaufför som inledningsvis greps misstänkt för drograttfylleri samt grovt vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik släpptes redan på måndagskvällen och är nu fri att lämna landet.

– Han har varit på polisstationen i Karlshamn och hämtat sina saker och han håller sig inte undan eller flyr. Han har en fast adress i sitt hemland och vi har kontakter även med hans åkeri, säger Bengt Jeppsson, polis i västra Blekinge.

Mannen är inte längre misstänkt för att ha varit påverkad av vare sig alkohol eller andra droger, dock kvarstår misstankarna om grovt vållande till kroppsskada och vårdslöshet i trafik.