Forgotten Key har hittat nyckeln till framgång

Karlshamn ,
Robin Hjelte och Lucas Wall på Forgotten Key.
Foto:
- Första kvartalet nästa år kommer Aer ut på marknaden, berättar Robin Hjelte.
Foto:
Foto:

I spelet Aer förvandlar man sig till en fågel som flyger runt och utforskar okända flygande öar.

Artikeln publicerades 11 oktober 2016.

Det är ungefär så långt man kan komma från ett vanligt spring- och skjutspel.

– Traditionellt sett ska spel vara kul. Men vi menar att spelmediet kan användas för att förmedla fler känslor än så, säger Robin Hjelte på spelföretaget Forgotten Key i Karlshamn.

– I Aer handlar det om sammansatta känslor, som känsla av frihet, lusten att utforska.

Robin Hjelte berättar att Forgotten Key startades för fem år sen, av några studenter på Digitala spel på BTH i Karlshamn, redan när de gick första årskursen.

Nu är de tio personer i bolaget, varav tre praktikanter. Ungefär hälften kommer från BTH i Karlshamn och de flesta andra från spelutbildaren The Game Assembly i Malmö.

De senaste tre åren har de jobbat med Aer:

– Vi har haft en teoretisk och filosofisk utgångspunkt, men spelet var inte färdigt på idéstadiet från början. Mycket har formats av idéer som dykt upp under arbetsprocessen.

Att de kunnat jobba med spelet så länge och ostört av andra brödjobb beror på att de har hittat en spelförläggare som tror på dem.

– Vi sålde in konceptet till ett spelförlag. De gör en utvecklingsinvestering i oss, och vi delar förtjänsterna på spelet med dem.

Det låter som en dröm för många indiestudior som kämpar både med ekonomin och med att nå ut på marknaden med sina spel.

– Det har inte kommit av sig självt. Vi har rest ut på olika konvent för att visa upp spelet och knyta kontakter. Den förläggare vi skrev kontrakt med hade vi haft kontakt med sen ett år tillbaka.

– I november ska vi till Indiecades i Paris, vårt Aer är ett av 15-20 spel som valts ut att visas upp.

Under första kvartalet nästa år ska Aer släppas ut på marknaden. Robin Hjelte har förhoppningar om att mottagandet ska bli gott:

– Vi har lagt ut en del trailers från spelet, och sammanlagt har de visats 140 000 gånger.

Och själva spelet blev faktiskt färdigt redan förra veckan.

– Det som vi jobbar med nu är den tekniska certifieringen. Det ska anpassas för olika plattformar som PC, Mac, Linux, X-Box. Det kallas att man portar spelet, och sen ska det hela certifieras av Microsoft och Sony, berättar Robin Hjelte.

Det här tekniska fixandet är naturligtvis framför allt ett jobb för företagets programmerare.

– Så våra grafiker och andra som inte jobbar med portningen har börjat så smått med nästa spel, berättar Robin Hjelte.

Men hur det ser ut och vilka känslor det ska väcka är än så länge en hemlighet.