Flyg ut i Europa

Ronneby Artikeln publicerades
Flygkonsulten Olle Fält och projektledaren Angelica Coleman från Ronnebys näringslivskontor.
Foto:Jan Hinderson
Flygkonsulten Olle Fält och projektledaren Angelica Coleman från Ronnebys näringslivskontor.

– Vill du kunna flyga direkt från Ronneby ut i Europa?

- I så fall vart? Och hur ofta?

De här frågorna och några till kommer 100 företag och 100 privatpersoner i Blekinge att få svara på den närmaste tiden.

Det blir etapp 2 i en förstudie om "Flyglinje till en hub i Europa".

En hub? Det handlar inte bara om destinationen i sig, utan framför allt hur lätt det är att komma vidare därifrån ut i världen. Arlanda har 20 destinationer - Frankfurt har 225.

Den första delen av förstudien har just presenterats för projektgruppen. Och när den går ut, tar Affärsliv plats vid ett bord med nyss urdruckna kaffekoppar i ett konferensrum i Ronnebys stadshus med projektledaren Angelica Coleman och flygkonsulten Olle Fält.

Olle Fält har varit affärsutvecklare på flygplatsen i Växjö och var bland annat den som drog dit Ryan Air. Sen sju år tillbaka är han konsult i IC Aviation som specialiserar sig på att utveckla trafik från regionala flygplatser.

– Vi jobbar i tio länder med 20 uppdrag - men inte alla riktigt samtidigt.

I och med Öresundsbron blev ju Kastrup, eller Copenhagen Airport, vår närmaste storflygplats.

– Men det är i längsta laget dit, och framför allt upplever näringslivet att tågen inte är pålitliga.

Har man bokat biljett till ett viktigt möte i Kuala Lumpur vill man inte missa flyget på grund av ett signalfel i Hässleholm.

– Det är inte så många i södra Sverige som flyger ut i Europa, förutom Sturup. Växjö har en del flyglinjer, men inte längre hela året runt. Men går man en bit upp i landet så har städer som Jönköping, Karlstad, Norrköping och Linköping flyg ut i Europa, berättar Olle Fält.

– Där sådana här satsningar har lyckats finns det ett starkt engagemang från näringslivet. Där det inte lyckats har man försökt göra det ändå, säger han.

Det handlar också om att hitta lämpliga samarbetsformer med det offentliga. Alla Blekingekommuner, regionen och länsstyrelsen är med i förstudien.

Olle Fält påpekar att det här inte enbart är något som intresserar näringslivet:

– Det privata resandet kan också bli en viktig del, lite beroende på vilken destination man väljer.

– Och man får inte glömma resandet åt andra hållet. När Växjö hade en linje till Berlin kom många tyska besökare. Den besökare som kommer med flyg bor på hotell och äter på restaurang och gör av betydligt mer pengar lokalt än den som kommer med en husbil full av konserver.

I det här läget vill Olle Fält inte nämna namn på flygplatser, eftersom det skulle låsa folk inför enkäten.

Men ett par är uteslutna, som Heathrow i London på grund av skyhöga avgifter för start- och landningstillstånd, och Istanbul på grund av den politiska oron i Turkiet.

Han har också tagit en del underhandskontakter med flygbolag för att kolla upp intresset från det hållet för en flyglinje till Ronneby.

Nästa etapp i förstudien är avgörande. Visar det sig i enkäterna att det inte finns tillräckligt intresse - då avbryter man.

Men finns det ett tillräckligt stort intresse från näringsliv och allmänhet går konsulten Olle Fält vidare till konkreta förslag på destination, flygbolag och finansieringsmodell. 31 januari ska förstudien vara klar.